A piramis szimbolikja
rta: Novki kos Tams (Platschu)
Nem csupn a clszersg, a technikai fejlds hozta ltre a glaformt, az egyiptomiak szmra mlyebb vallsi mondanivaljuk is volt ezeknek a sroknak. Lssuk elszr is a nevket. Az egyiptomi szvegekben a mer, "piramis" sz az iar, "felemelkedni" igbl m- praeformatvummal kpzett fnv. A piramis sz is egyiptomi eredet, egy geometriai terminusbl, a per-em-uszbl szrmazik, ami taln a gla magassgt jelentette. A grg pramisz, ami piramist s hegyes cipt is jelentett, ebbl szrmazik. A mer teht valsznleg annyit jelent, hogy a felemelkeds helye. Knnyen belthat, hogy az els lpcss piramisokban azt a ltrt lttk, amelyen az birodalmi valls szerint a kirly lelke felszll az gbe. Dobrovits Aladr hvta fel a figyelmet egy rdekes, taln tudatosan elidzett optikai csaldsra: a dahsuri trt piramis mellett llva, ha valaki elg kzel van az ptmnyhez, gy tnik, mintha a piramis vgtelebe nylna.
A sima gla alaknl a konkrt-szimbolikus tartalom mr httrbe szorut, mdosult, helyet adott az elvontabb szolris eszmnek, mely a Nap jelkpt ltta benne. si gyker kpzetkr hatott a piramisokkal kapcsolatos vallsi elkpzelsekre. Hliupolisz (Junu) vrosban, mely kzel volt Memphiszben, Nap-ftisknt hegyes kvet riztek, a benbent vagy bent. A szablytalan alak k s gla kztt az egyiptomiak lnyegi azonossgot lttak, ugyanis az obeliszkek s piramisok cscst benbenetnek neveztk. Piramisnak s obeliszknek a legszentebb rsze a cscs, egyes kpek az obeliszken brzoljk a napkorongot, s az jbirodalombl kimutathat, de biztosan rgebbi eredet elkpzels szerint ide ereszkedik al a halott lelke.
Ezeket a cscsokat, st az obeliszkek egsz testt is, nmelykor tndkl arany vagy elektron- (fehrarany) lemezekkel vontk be, gy ezek maguk is napknt csillogtak. A Nap maga is azonoss lehetett a glval, fennmaradt olyan kp is, ahol nem korongknt, hanem piramis alakban kel fel (piramidion Szennedzsem deir-el-medinei srjban). Egy termszeti jelensg, az n. zodikusfny is kzrejtszott abban, hogy a gla a Nap jelkpe, st egyik megjelensi formja Egyiptomban. Az elnevezs flrevezet, a zodikusfny egy hajnalban a keleti, alkonyatkor a nyugati horizonton lthat, napsugarakbl ltrejv halvny fnyhromszg, mely Egyiptomban arnylag knnyen megfigyelhet. A Rt ksr sugrhromszg kbe faragott msainak is tekinthettk az egyiptomiak a memphiszi sivatag risi glit, a miniatr piramidionokat s az obeliszkek cscst egyarnt. A felhkn tttr napsugarak is gyakran hromszg alakot vesznek fel. Olyan szorosan trsult a gla a Napisten-hithez, hogy a sugarakat nmelykor kis, egyms mellett ll hromszgek sorval szemlltettk, melyek cscsa a korong fel mutatott, a fnyforrs fel, ahol megszlettek. (Egyes kpeken a hromszgek virgkelyhekk alakultak.) A napfnyt teht parnyi hromszgekbl ll szubsztancinak gondoltk, s az anyagban realizldott monumentlis hromszgek is megriztk fnytermszetket. Ezek a nzetek is kzrejtszottak abban, hogy egyes grgk a pr, tz szval akartk rokontani a piramist. Egyes antik szerzk gy hittk, hogy a piramisoknak nincs rnykuk.
A piramis teht a fny. A Nap-vallsban mr a sr is ellegezte azt a fnyessget, mely az gbe jut megdicsltnek R trsasgban osztlyrsze lesz. Az birodalom msodik felben, de fleg a VI. dinasztia alatt vgbemen vallsi vltozs, az Ozirisz-kultusz s ezzel az gi msvilg helyet az alvilgkpzet trhdtsa egyesek szemben elhomlyostotta ezt a fnyt. Merenr s II. Pepi piramisban mr a kvetkezszveget vstk a falra: ", Hrusz, ez az XY kirly Ozrissz (lett), Ozirisz ez a m, Ozirisz ez a piramis (is)." (Pyr. 1657. a-b). Nemcsak az elhunyt azonosul Ozrisszal, hanem R ellenplust ismerik fel a piramisban is, a gla is Ozrissz vlik. Az obeliszkek is kapcsolatba kerltek a tlvilggal, az V. dinasztitl kezdve a magnsrok bejrata eltt lltottk fel - rendszerint prosval - kis obeliszkeket. Ozirisz jelkp csak sokkal ksbb lesz, abban az idben, amikor a papsg thidalst keresett a R- s Ozirisz-valls egymstl annyira eltr nzetei kztt. A tbbsg mindig a Naphoz kapcsolta a piramist s az obeliszkeket.
A piramis architektrja szem eltt tartotta az si csillagvallst is, amikor kvetkezetesen szakon helyezte el a bejratot. Az asztrlis tlvilghit tantsa szerint a lleknek az gbolt szaki plusnak rgijba kell eljutnia, "a pusztulst nem ismer" (cirkumpolris) csillagok kz. A ksbbi piramistiszteletnek rdekes emlkei azok a Ptolemaiosz-kori szarkofgok, melyeken I. s II. Pepi piramisai perszonifiklt formban, istenn s isten kpben jelennek meg.
Az vezredek sorn sokan megfordultak a piramisoknl, mg tbben olvastak, hallottak rluk, mindig j s j nzetek, magyarzatok bukkantak fel ptskrl, rendeltetskrl. Trtnetileg tves az a megllapts (Josephus Flavius), mely szerint az Egyiptomban snyld zsidk ptettk volna ket, de nincs tbb alapja annak a ks korban s kzpkorban elgg elterjedt vlemnynek sem, hogy Jzsef gabonaraktrai voltak. (Hres emlke ennek az elkpzelsnek a velencei Szent Mrk-katedrlis egyik mozakja.)
Sznes legendakrt rztt meg a piramisokrl a kzpkori irodalom. Ha csekly is a valsgalapjuk a trtneteknek, az kori hagyomnybl s a koptoktl tvett elemeik megrdemlik a figyelmet. Az egyik trtnetben Szrid kirly a piramis ptje. Itt nem nehz felismerni a Szrisz nevet. gy nevezi Manethn Sznofrut. Az id a grgben leszrmazsi kpz, Szrid teht azonos lehet Kheopsszal. A nevet nyilvn grg szvegbl vettk t. Szrid vilgkatasztrft hirdet ijeszt lmok s jslatok hatsra emelte a piramisokat. Belsejkbe ratta fel az egyiptomiak titkos tudomnyt, hogy gy megmaradjon a jv szmra. Ammianus Marcellinus (Res gestae XXII.13.30.) beszl elszr arrl, hogy a rgi srok falaira azrt kerltek a feliratok, nehogy a vzzn a rgi rtusok feledsbe merljenek. A mai piramismisztiknak is ez a hiedelem az alapja. Piazzi Smyth s John Taylor ta egyre jabb elmletek kerlnek nyilvnossgra.a Kheopsz-piramis mreteinek titokzatos sszefggseirl. Ezek a szmok riztk az egyiptomiak tudomnyt. Az ltudomnyos erltett szmtgatsoknak, melyek a fldnek a naptl val tvolsgt, atomslyokat stb. akarnak kiolvasni a mretekbl, legtbbszr semmifle alapjuk sincsen. A Kheopsz-piramist igen fejlett kultra hozhatta csak ltre, de ezek az ismeretek nem azonosak a 19-20. Szzad tudomnyval.
© 2009.
|