Teremtstrtnet
rta: Novki kos Tams (Platschu)
Volt egy olyan idszak, amikor a vilg mg nem ltezett, ez a tants az alapszne az egyiptomi teremtsmtoszok tarka sznskljnak. Ez adja a szmtalan - gyakran egymsnak ellentmond - vltozat egysges gondolati httert. A teremt tevkenysg megkezdse eltt csak a vz volt jelen, az scen, egyiptomi nven Nun. Ebben lappangott mint potencilis teremter az sistensg, akinek lnye minden leendt magba foglalt. Az egyik mtoszkrben (Halottak Knyve 17. fejezet) Atum a kezdet, aki a teremts eltt egyedl volt az svzben. Miutn az isten testet lttt, onnival hozta ltre Sut s Tefnutot, a levegistent s annak ni prjt. Atumnl a kz helyettesti a msik nemet - a kz sz nnem -, a msodik nemzedkben mr megtrtnik a differencilds. Ez a termszetmitolgiai magyarzat egyike az egyiptomi valls legrgebbi elemeinek, a piramisszvegekben tnik fel elszr. Ugyanitt tallhat egy magyarzat, melyben a kt isten nevvel kpeznek szjtkot. Atum eszerint kikhgte (ises) Sut s kikpte (tefen) Tefnutot. Lehetsges, hogy a ksbbi egysgest trekvsek sorn a kt verzit sszekapcsoltk, s gy rtelmeztk, hogy a sperma bekerlt a szjba s innen jtt vilgra a testvrpr.
Tefnut szlte a fldet (Geb isten) s az eget (Nut istenn). Az gyermekeik az Ozrisz-mtosz szerepli. gy jtt ltre elgjelentsebb, legtbbet emlegetett istencsoport, a nagy hliupoliszi isteni kilencsg (Atum, Su, Tefnut, Geb, Nut, Ozrisz, zisz, Szth, Nephthsz), mely a vilg keletkezsnek folyamatt is szemlltette. A maga nemben racionlis, antropomorf elkpzels ez a vilg szletsrl, mely az alaktalan skezdettl vezet t a tnyleges istentrtnelem megkezdsig. Egy msik vilgteremtsi tants rokonsgban van az elbbivel, de inkbb a teremtsi folyamat legels aktusra helyezi a slyt, az istensg elbukkansra a vzbl. A Nlus felsznn szkl, a napsts hatsra kelyhket kitr ltuszvirgok ltvnya vezetett arra a gondolatra, hogy az svzbl kemelked ltusz (Nofertum) volt az els isteni llny, melynek szirmai a teremt istent, a napgyermeket rejtettk. Ez a mtosz tulajdonkppen nincs ellenttben a hliupoliszi tannal, hiszen Atum is lehet a napisten egyik alakja. A ltusz kozmongija is rgi eredt - a piramisszvegekben is tallhat r utals -, de csak a ksbbi idkben lesz gyakori eleme a vallsos szvegeknek. A tlvilghitre gyakorolt hatsnak rdekes emlke a Tutanhamon-sr egyik klns lelete: ltuszvirg felett egy gyermek feje helyezkedik el, felismerheten rajta a kirly arcvonsai. A tlvilgi jjszlets frappns megfogalmazsa ez a fragvny. Az elhunyt gyermekknt kezdi meg az j letet, s nem is akrmilyen gyermekknt: Tutahamon letre kelse a teremts megismtlse, a kirly j napistenknt tnik el az svirgbl.
Az stojsmtosz, mely Amonhoz kapcsolhat, ms gykerekbl ered. Nemcsak Amonban lttk a mitikus els madarat, Thot madr formja is erre emlkeztetett egyeseket. Az birodalom anya nlkli istennek nevezik s emltik a tojs kt felt, melybl keletkezett. A Kr. e. 4. szzadban pedig Thot szent vrosnak, Hermupolisznak nevezetes relikvija az stojs hja! A hres ptsz, Szenenmut egyik szoborfeliratn a Nagy Ggog tojsa rnek mondja magt, amibl kitnik, hogy nemcsak a ksi korban hittk azt, hogy a vilg hordozjnak maradvnyai fennmaradtak a fldn. A tojsmtosz npszersgnek bizonytka, hogy mind tbb isten szletst magyarztk tojsbl val kikelssel. gy a rmai korbl fennmaradt, de bizonyosan rgebbi mtosz szerint Knph sisten szjbl jtt ki egy tojs, melybl Ptah szletett. Diodrosz pedig Ozriszt is tojsbl eredeztette. Beillesztettk ezt a motvumot a szolris kozmongiba is s a ltuszhoz hasonlan bekert a tlvilghitbe is. A kt kpzetkr sszefondsnak pldja egy koporsszveg, mely szerint az elhunyt Rnek a hajnali fnyt sugrz tojsval jelenik meg a halottak orszgban. Maga a halott is szimbolikusan tojs belsejbe jut, a bels koporst ugyanis tojsnak neveztk. A srokban tallt tojsok is az jjleds eszmjnek kifejezi voltak. Az orphikusoktl a Kalevalig sok helyen kimutathat a vilgtojs-elkpzels, azonban Egyiptom sohasem vlt szerves rszv a teolginak, mindig npi motvum maradt, a papsg ismerte, felhasznlta, de nll kozmongiai rendszerr nem dolgozta ki.
Az eddig ismertett teremtsverziknak termszeti megfigyelsek szolgltak alapul, van azonban egy msik csoportjuk is a kezdetre vonatkoz elmleteknek. Ezek az absztrakt gondolkods talajn jttek ltre, eredetk, kialakulsuk ennek kvetkeztben sokkal megfoghatatlanabb, mint az elbbiek. Legnevezetesebb emlkk a ma is sok vitt kivlt n. Memphiszi Teolgia, egy kre vsett felirat Sabaka napatai uralkod (i. e. 716-702). A bevezet rsz elmondja, hogy a szveget egy fregrgta rgi papiruszrl - melyet Ptah templomban talltak - msoltatta le a kirly. Nyelvi, tartalmi kritriumok alapjn lehetetlen mg csak megkzelten is meghatrozni a keletkezs idejt. A mondanival rszben az birodalombl szrmazhat, de knnyen lehetsges, hogy Sabaka idejn fonstos betoldsok kerltek a szvegbe. A Memphiszi Teolgia egyike azon kevs szvegeknek, ahol nylt polmival tallkozunk egy msik tantssal szemben. A felirat cfolja a hliupoliszi tantst az istenek keletkezsrl, Atum szexulis aktusa helybe a szv gondolatt s a sz teremterejt lltja.
"Atum isteni kilencsge ugyanis a spermjbl keletkezett az ujjai ltal. Az isteni kilencsg azonban (valban) a fogak s az ajkak ebben a szjban (Ptah szjban), amely minden dolognak a nevt megnevezte. Su s Tefnut ebbl szrmazott, (ez) alkotta meg az isteni kilencsget." (H. Junker: Die Gtterlehre von Memphis).
A szv hatalmnak kifejtst, indoklst talljuk a kvetkez rszletben: "A szemek ltsa, a fl hallsa, az orr llegzse tovbbt (mindent) a szv szmra. (a szv) adja, hogy az rtelem teljessge napvilgra jjjn. A nyelv kzli azt, amit a szv kigondol." A test s minden rzkszerv a szv szolglatban ll, amely ltaluk tartja fenn a kapcsolatot a klvilggal, a szj szavai rvn pedig realizldnak a szv gondolatai, tervei. A teremt sz trtnett jl ismerjk a bailoniai Enuma Elisen s Mzes I. knyvn (Genezis) t Jnos evangliumnak nevezetes prolgusig. Ennek a fejldsnek egy fontos llomsa Ptah papjainak az egyiptomi vallsban mly nyomot hagy tantsa. A koporsszvegekbl derl ki, hogy az Els tmeneti Kor s a Kzpbirodalom vilgnzetileg forong idszakban les vita folyt az Atum-kozmognia hvei kztt a teremt aktusrl. Az egyik fontos forrsban Su gy nyilatkozik sajt vilgra jttrl: "Az nmagtl keletkezett Nagy Isten (Atum) testbl trtnt a megalkotsom. Szvvel teremtett meg engem, varzserejvel hozott ltre engem, orrbl lehelt ki engem." Atum taht szvvel, varzserejvel s llegzetvel kezdte meg a teremts mvt, nyilvn egy eltr teremtsszemllet hatsra trtnt vltozs az Atum-kozmongiban.
Ugyanakkor az absztrahl irnyzatok termke kt teremt princpium, a Sz (Hu) s a Felismers, rtelem (Szia), isteni rangra emelse. R krhez tartoznak, majd a leideni Amon-himuszban k lpnek Ptah teremt szervei, a szv s a szj helyre. "Szia az (Amon) szve, Hu az kt ajka." A kt isten nemcsak a teremtsnl mkdik kzre, hanem a vilg ksbbi kormnyzsban, fenntartsban is rszt vesznek, helyet kapnak a Napisten brkjban is.
Mikor az egyiptomiak a teremtsrl emlkeztek meg, gyakran a szep teri, "els alkalom" terminust hasznltk. Ez a ltkezdet dnt mozzanatra vonatkozik, arra a pillanatra, amikor az addig tehetetlen ser akitivizldott, a trtnsek tnyelgesen megkezddtek s elkvetkezhettek a tovbbi "alkalmak". Knnyen belthat, milyen nehz volt vlaszt adni arra, hogy is ment ez vgbe. A legtbb szvegben nem kls mozgattl kiindul els impulzusra gondoltak, hanem az smatriban lakoz, de vele nem azonos teremt energia ntevkeny mkdsre, kezdemnyezsre. A teremt istenek nem lehettek szleik, a vilg ltrehozja, akrmilyen nvvel is illettk, mindig heper dzseszef - "nmagtl keletkezett". Ha az svizet (Nun) perszonifikljk - istenknt, az "istenek atyja"-knt szerepeltetik -, ez inkbb a szemlletessg kevrt trtnik. gy a tlvilgot ler Kapuk Knyve befejez kpe vzbl kiemelked frfinak mutatja Nunt, aki kt karjval a Nap-brkt emeli fel, emlkeztetve arra, hogy a fny valamikor az habjain csillant meg elszr.
Egy ersen hat tan, melyet taln Hermupolisz papjai dolgoztak ki, a rendezetlen skosz legjellemzbb tulajdongait ngy istenprban szemlyestette meg. Nevk: Sttsg, svz, Vgtelensg, Elrejtettsg. (Kuk-Kauket, Nun-Naunet, Huh-Hauhet, Amon-Amaunet). Az utols pr helyett a Tvelygs (Tenem-Tenemet) is lltak, de elfordult a Hiny is (Gereh-Gerehet) vagy Nia-Niat (Tagads?). Abban, hogy ezek a negatv tulajdonsgok nem szerint differencildnak, lnyegbevg eltrs mutatkozik meg az Atum-, akr a Ptah-kozmongia szemlletrl, melyek hmns alkott tteleznek fel. A ngy istenprbl a frfi lnyeket bka-, a nket kgyfejjel szoktk brzolni, de szmos olyan kp is rnk maradt, ahol nyolc majom kpben jelennek meg. Termszetknl fogva ezek az slnyek ritkn jutottak aktv szerephez. Ismertk a jvt, lehettek a Napisten tancsadit. A Sttsgrl maradt fenn az a hagyomny Dendarban, miszerint egy skzdelemben vert le a gonosz erket megtestest ellensget.
A Kr. e. 4. szzadbl ismernk egy tantst, melyben a teremt az svzben gondolja el jvend alkotsait, ahol ezeknek mg nem anyagi, hanem "fradt" formi, elkpei, idei jnnek ltre. "A Mindensg Ura ezt mondja, miutn ltezni kezdett: n vagyok, aki keletkezett, miutn n mr lteztem. Sokflk a formk, melyek szmon kijttek. Amikor mg nem keletkezett azg, amikor mg nem keletkezett a fld, amikor a fld mg nem hozta ltre a frgeket ezen a helyen, n mr kialaktottam ket az svzben, mint "fradtakat". Mg nem talltam helyet, ahol megllhattam volna. Nagyszer volt a szvem szmra az, amit kiterveztem magamban. Ltrehoztam minden lnyt, amikor mg egyedl voltam, mg nem khgtem ki Sut, s nem kptem ki Tefnutot. Nem volt senki ms, aki velem tevkenykedett volna. A sajt szvemben terveztem. Sokan keletkeztek: a formk formi, a szrmazkok formival egytt, valamint azok szrmazkainak formi." (Bremner-Rhind Papirusz) Az svzben teht mr kszen voltak a ksbbi vilg mg tartalmatlan formi, idei, ezt akarja kifejezni a "fradt" sz. Kevsb elvont megfogalmazs egy Amon-himusz az jbirodalom korbl, melynek egy rsze ugyancsak a teremt kezdeti tevkenysgvel foglalkozik: "sszes testrszei beszlgettek vele. nmagt ptette fel, amikor mg nem keletkezett az g s a fld, mg az svzben volt a fradtsg kzepette. Megkezdte a fld megalkotst, hogy szilrdsgot adjon annak, ami majd kijn a szjn"
A teremtselkpzelsek egyik tpusa egy kezdeti materialista szemlletet tkrz, a vilg keletkezst Nunbl mint sanygabl kpzeli el. lesen elklnl ettl az anyagnak gondolattal, szval vagy varzservel mint anyagtalan energival trtn ltrehozsa, a semmibl val teremts, a creatio ex nihilo. Tiszta formjban ritkn tnik fel Egyiptomban. A dnt krds itt a teremt s az svz viszonya, az elsdlegessg eldntse. A Memphiszi Teolgia azltal sznteti meg az svz prioritst, hogy annak hm s ni formjt Ptahhal tekinti azonosnak. Itt az azonosts csupn formlis, az svz valjban beleolvad Ptah lnybe, a szveg csak az utbbi termszetbl indul ki, az anyagi rtelemben felfogott svznl rtelmetlensg volna gondolatrl, szvrl, szjrl beszlni. Tovbbi lpst jelent, amikor a hibiszi templom egyik felirata gy jellemzi Ptahot: "aki megalkotta az svizet". A teremtt itt az sanyag el helyezik. A tisztn spiritulis teremtselkpzels azonban kprl is lthat, mely thidal megoldst prbl tallni. Ptah itt a Nlushoz hasonlan hmns istensgkn jelenik meg, fejn papirusznvnyekkel. Neve: "Ptah, a nagy svz". Itt teht, akrcsak a Memphiszi Teolgiban, azonos Nunnal, de az azonosts ms hangsllyal jelentkezik, a Nlus-Ptah kpn az anyag, a vz dominl. Nem Ptah az egyetlen olyan teremt, akinl az svz elsdlegessgt klnbz mdon kikszblni igyekeztek, ugyanez a tendencia rvnyesl Amonnl, de ms isteneknl is.
A tisztn szellemi teremts elkpzels a Nun-fogalom begykerezettsge, a Nlus teremterejnek az egsz letet vgigksr ltvnya kvetkeztben nem befolysolta szles krk gondolkodst, de a templomfeliratokon is fknt a Kskorban kerlt eltrbe. A vilgteremts-mtoszok nem tartoznak a titkos tantsok kz, az idegen is knnnyen megismerkedhetett velk, gy valszn, hogy hatsuk a grg gondolkodsban is rvnyeslt. Thalsz, a neves termszetfilozfus a Kr. e. 6. szzadban a vizet mondta az els elemnek s egyiptomi ltogatsa is hozzjrult ahhoz, hogy mr az korban szrevegyk a meglep megjegyzst. gy - br az liszban (XII. nek, 201. sor) az kenoszra vezettk vissza az istenek eredett - valszn, hogy a filozfus szmra a nagy tiszteletben ll egyiptomi paopk tantsa hitelestette a homroszi nzeteket.
© 2009.
|