Fk, ftisek
rta: Novki kos Tams (Platschu)
Nem messze Kairtl, az si Hliupolisz terletn fekv Matarijeh faluban a lakosok nem mulasztjk el, hogy felhvjk az odatved idegenek figyelmt Mria fjra. Fallal krlvett trsgben ll egy reg, kiszradt, oldalra hajl szikomorfa, mely alatt a legenda szerint Szz Mria pihent a Szent Csald egyiptomi tartzkodsa idejn. A jelenlegi ft 1672 utn ltettk elpusztult eldje helyre.
vezredes pogny hagyomny tovbblsrl van itt sz, mely ms tartalmat kapott. Itt llt a frak korban a szent Ised-fa, a kirlyok tarts, boldog uralkodnak jelkpe. Thot s Szesat istenn rtk fel leveleire a trnra lp fra nevt s uralkodsi veit. A fa eredett az egyiptomi hagyomny a legrgibb mltba vezeti vissza. Amikor Rnek hajdan meg kellett kzdenie ellensgeivel, ez a fa meghasadt; valsznleg arra gondoltak az emberek, hogy belle lpett el a Napisten. Ez volt Hliupolisz leghresebb, de nem egyetlen kultikus fja. A vros egyik istennje, Jusz-Aasz birtokban volt az a fa, melyben let s hall lakozott. Arra kell gondolnunk, hogy jsjeleket krk kerestk fel ezt a ft, gy, mint a grgk Zeusz hres dodnai fjt. A Harris Papirusz (29. col. 31. sk. sor) is emlt kt szent ft Hliupoliszban, az egyiknek italldozatokat mutattak be, st egy szent nyrfrl is beszlnek a forrsok.
A hliupoliszi szent fk a legkzismertebbek, de rajtuk kvl szmos ms fa tiszteletrl is tudunk. Nmelyik szinte elvlaszthatatlan egy-egy istentl. Hathor istenn pldul gyakran kapja a "dli szikomorfa rnje" cmet. Ptahhal s Thottal kapcsolatban is beszltek egy olajfrl. R reggelenknt kt szikomorfa kztt kel fel.
A halllal kapcsolatos hiedelmekben is fontos hely jutott a fknak. Az Ozirisz-srok kpein ft is brzolnak, erre telepszik le az isten lelke, ba]a, mely egyes brzolsokon nem rns, mint az jra s jra letre kel Nap-madr, a fnix. Az Ozirisz-fk utlett egybknt lpten-nyomon lthatja, aki falvakat, kisebb vrosokat keres fel Egyiptomban. ltalnos szoks, hogy a mohamedn szentek, a sekhek valdi vagy jelkpes srja fl kis kupols ptmnyeket emelnek, ezeket sokan ltogatjk, segtsget remlve. Mellettk gyakran fk llnak, st olyan srt is megfigyelhetnk, ahol a fa mr teljesen kiszradt, s br az orszg szegny fban, mgis helyn maradhatott, nyilvn vallsos tisztelet fzdtt hozz.
Fa lehet Ozirisz megtestestje is. Egy varzspapirusz (Salt Papirusz 825.) gy tudja, hogy egy nyugaton ll fa Ozirisz szmra ntt ki, mg prja, egy keleti fa Szth kiml vrbl sarjadt. A Halottak Knyve 193. fejezete a plmaft "Ozirisz test"-nek mondja, melybl ezrt tilos koporst ellltani.
A tlvilgi fk istennje Nut. Maga az gi fa gondoskodik rninden jrl az elhunyt szmra. A halott tpllst a legegyszerbb formban, meglep mdon ppen egy kirlyi nyughely, III. Thotmesz srja trja elnk, ahol az egyik falkpen a fa megszoptatja az uralkodt, a tlvilgi jjszlets anyatejvel ersti meg az j letre.
A magnsrok legmegragadbb rszletei kz tartoznak azok a falfestrnnyek, amelyeken a fbl kinv Nut istenn tellel-itallal ltja el a tlvilgra rkezt. ldozati kvet is dsztettek ilyen jelenettel (116. kp). Egy fa a tlvilg kapujban az gait nyjtja a kirlynak (Pyr. 1140.), msik pedig koronjt fordtja felje (Pyr. 1723.). Halotti papiruszokrl is ismert motvum a fa, melybl kinylik egy g, mintegy biztatan, hvogatan int a halottnak, vagy segteni akar neki.
Az egyszer ember mindvgig ragaszkodott a szent fkhoz, s tiszteletk szvsabbnak bizonyult a rgi isteneknl s szent llatoknl, s kt nagy vallsi vltozs, a keresztnysg, majd az iszlm elterjedse utn ma is rsze a nphitnek.
Az lettelen trgyak kultusza a valls legrgibb megfoghat rtegeitl nyomon kvethet. Hliupolisz egyiptomi neve (Junu) a jun-oszlopra megy vissza. Egy msik, ugyanitt tisztelt oszlopot bikafej dsztett. Mivel a ksbb Mnevisznek nevezett Nap-bika tisztelete ebben a vrosban legalbbis az birodalomig visszavezethet, valszn, hogy ez utbbi oszlop a bika egyik jelkpe volt. Nevezetesebb az oszlopoknl a vros egy msik kultusztrgya, a ben vagy benben-k, mely a Nap-kultusszal s a teremtsmtoszokkal llt kapcsolatban. Ez a hegyes k volt az elkpe a ksobbi gre tr Nap-kszlaknak, az obeliszkeknek, melyek cscsnak neve benbenet. A k nem maradt rnk - lehetsges, hogy mg ott rejtzik a Matarijeh krnyki szntfldek alatt. Az idk hajnaln ezen a kvn tnt fel a Teremt: ", Atum-Heperer, aki felragyogsz a dombon! Felragyogsz, mint a ben-k fnixe a hliupoliszi fnixhzban." (Pyr. 1652.) A Napisten eszerint fnixmadrknt emelkedett fel a kftisre. A mtosz valsgtartalmt az egyiptomi szmra teljes mrtkben hitelestette az a tny, hogy a ben szt van jelen az uben (felragyogni) s a benu (fnix) szban is.
A kftis helyi nevezetessg volt, az obeliszkek viszont egsz Egyiptomban meg- tallhatk, vrosokban s temetkben egyarnt. Az birodalom idejn a Nap-szentlyek kzponti udvarban risi mretre ptett obeliszkek lltak. Ezeket ksbb az egyetlen kbl kszlt monolit obeliszkek vltjk fel. Kifaragsuk, szlltsuk, fellltsuk az egyiptomi technika cscsteljestrnnyei kz tartozik.
Az birodalom idejn az egyes srok eltt fellltott kis obeliszkek a Napisten vdelmt biztostottk az elhunytak szmra. Szepulkrlis jelentsgk az birodalom utn is kimutathat. A Kskorban usbti-tart ldcskkra illesztettek kis obeliszkeket. Legtbbszr azonban templomok dsztsre szolgltak, ltalban prosval helyeztk el ket a kaputornyok el. Oldalaikon feliratok, kpek vannak, de legszentebb rszk a piramis formj cscs, rnelybe legtbbszr istenek s kirlyok alakjt vstk. A hegyes vgzdst a Napisten lakhelynek gondoltk. Az jbirodalom idejn az obeliszkek ldozatokban is rszesltek, s egyesek szernben azonosak voltak a Nappal vagy valamely ms istennel.
II. Ramszesz idejn az isten-kirly egyik rnegnyilvnulsaknt fogtak fel egyes obeliszkeket. A luxori nyugati obeliszk neve pldul: Ramszesz, Atum kedveltje. Ms termszet az obeliszk szerepe az Ozirisz-kultuszban. Ez esetben fallikus szimbolikt lttak az obeliszkben. Elkerltek miniatr, bell res pldnyok, melyekben vszonbl kialaktott falloszok voltak, oldalukon pedig Ozirisz s zisz brzolsa lthat.
A f szimbolikus tartalom azonban egszen a rmai korig a Naphoz fzdtt. Jl ismerte ezt mg Augustus is, aki az Egyiptom meghdtsa utn Rmba vitetett kt obeliszkre a SOLI DONUM DEDIT dedikcis feliratot vsette.
A dzsed-oszlop - mint a nevbl is kitnik (dzsed = tartsnak lenni) - a maradandsg jelkpe volt. Tbb isten kultuszval is trstottk, legtbbszr Ozirisszal kapcsolatban emltik. A Halottak Knyve 155. fejezete a htgerincnek mondja, bizonyos azonban, hogy ez csak ksi, msodlagos magyarzat. A dzsed a memphiszi ftisek egyike, kpe elszr az I. dinasztia idejn tnt fel a heluni temetben. Az birodalom alatt "fensges dzsed"-knt tiszteltk Memphiszben.
Az egyiptomi mvszek igyekeztek letet lehelni az oszlopba, nha szemekkel, karokkal lttk el. Ilyenkor rendszerint Ozirisz jelvnyeit, a psztorbotot s az n. korbcsot kapja, st az isten atef-koronjt is viselheti. Meglep mdon azonban - igaz, csak kivtelesen - Ozirisz gyilkost, Szthet is megtestesthette (Dramatikus Rainesszeum Papirusz). Volt ernellett szolris vonatkozsa, a Halottak Knyvben elfordul olyan kpe, ahol karjaival a Napot emeli magasba. Az j kezdetnek, az jjszletsnek is szimbluma, ez az eredeti tartalma a "dzsed fellltsa" rtusnak, mely fontos rsze volt a koronzsnak s a kirly jubileumi nnepsgeknek is.
Br a dzsed - klnsen amulettknt - szmtalan pldnyban maradt fenn, nem knny megllaptani, hogy mit is akart brzolni, hogyan lehet magyarzni a fels rsz vzszintes tagolst. Htgerincet csak akkor lttak bele, amikor az eredeti jelents mr elhomlyosult. A legvalsznbbnek az a feltevs ltszik, miszerint simra faragott fatrzs volt, s fels rszt ndktegekkel, esetleg fagakkal vagy kalszokkal ktttk krl. Dzsed ni prja a tjet amulett.
Dzsed az orszg nagy templomaiban, srokban egyarnt megtallhat, az uh ftisnek viszont csak loklis kultusza volt Kzp-Egyiptomban. Kuszai vidkn tiszteltk ezt a kt tollal dsztett papiruszszrat. Mivel egsz sorozat szemlynv ismeretes Uh kpzssel - gy Uh Elgedett, Uh az Vdelme stb. -, biztos, hogy itt valsgos isteni rangra emelkedett. Az istenjogarok vltozatos csoportjbl egyet, Amon jelvnyt mr korbban kiemeltk. A kirly jogarnak veszlyes mgikus ert tulajdontottak. Egy V. dinasztia korabeli felirat mesli el (Urk. I. 232.), hogy egy Rawer nev tisztviselt, akinek lbra resett a kirlyi jogar, az uralkodnak kellett megmentenie - az ugyancsak varzshatalm - "psgben maradj" szavakkal. Egyik leggyakrabban hasznlt jogar az llatfej, alul vills vgen kikpzett uasz. Az igen rgi ftisek egyike, a nomosznevekben is felhasznlsra kerl: az Oxrhnkhosz (Uab) kerlet nevt kt ilyen jogarral rtk, Thba (Uaszet) nevnek egy uasz-jogar a szjele. Az utbbi esetben tollak s szalagok is kestik. Az llatfej az esetek tbbsgben jl felismerheten Szthet brzolja. Szth a viharok ura, innen ered az a hiedelem, hogy a jogar a szelek felidzje (Halottak Knyve 125. fejezet). Ez azonban nem befolysolta a jogar npszersgt, melynek legnyilvnvalbb jele, hogy oly gyakran brzoltk a klnbz istenek kezben. A sz jelentse "hatalom, uralom, boldogsg".
A srokba helyezett uasz-jogarok a megdicslt elhunyt msvilgi kirlysgra utaltak. LIasz kzeli rokona a dzsam jogar: csak abban klnbzik az elbbitl, hogy szra nem egyenes, hanem hullmosra faragtk ki. Az istenjogarok kultusza annyira ltalnoss vlt, hogy a Kskornak minden templomban riztek ilyen szent trgyat.
Ftis volt valaha az isten sz hieroglifja, a nutjer. A vszoncskokkal krltekert jelvny ksbb a szent helyeket jelz zszlv alakult, az isteni hatalom jelenltre hvta fel a figyelmet. Ksbb harci brdnak tekintettk.
© 2009.
|