Fizikai vilgkp
rta: Novki kos Tams (Platschu)
A piramisszvegek sokszor beszlnek arrl, hogy a mennybe igyekv elhunyt kirly ltrt hasznl, hogy elrjen az istenekhez. Az g teht oly elrhet kzelsgben van, hogy elkpzelhetnek ltszik a feljuts egyszer technikai segdeszkzkkel is. Ennek a vertiklisan szk kozmosznak horizontlisan is hasonlan kis kiterjedse van, s egy birodalmi felirat azt llthatja egy nbiai trzsfnkrl, hogy a "lbaiak leverse vgett Lbia fldjre nyomult, egszen az g nyugati sarkig." A vilg kiterjedse azonban csak egy volt a sok krds kzl, melyet az ember mr a trtnelem hajnaln feltett magnak, s melyekre kielegt vlaszokat igyekezett megfogalmazni, valamikppen sszhangban az elsdleges rzkszervi szlelsek sorn nyert tapasztalatokkal.
A fd lapos korong, gy brzolja a ta (fld, orszg) hieroglifa is. Megjelentheti mg htn fekv frfi, Geb isten, vagy sokkal ritkbban Aker, a msik fldisten. A krds lnyegt tekintve mindegy volt, melyiket tartotta valaki leghelyesebbnek, mindhrom ugyanazt az egyszer alapgondolatot fejezte ki. Az gnl mr komoly nzetklnbsget tallunk. A pet (g) hieroglifa lapos mennyezetnek mutatja, kt vgn nylvnnyal. A ngy gtjnak megfelelen ngy tmasz, ngy, fell vills vg faoszlop tartja.
Mibl van az g? Azzal mindenkinek egyet kellett rtenie, hogy legalbb egy rsze vz, hiszen a magasban szik vgig naponta R brkja, s nha innt esik az es. Egyesek szerint alapanyaga fm. A meteorvasat "gi fmnek" neveztk. Nyilvn gy hittk, hogy a mennyboltbl tredeznek le kisebb-nagyobb darabkk. Msok a kksge miatt lazrkbl valnak hittk. A mitolgiai szemlletmd kt gyakori brzolstpusban tkrzdik: vagy Nut istennt ltjuk ngykzlb llva Geb felett vagy egy hatalmas tehenet, Hathort. Egy Nagad II.-kultra korabeli palettn tehnfejet dsztenek csillagok, az g tehn alakja teht a legsibb kpzetek kz tartozik. Nutnl s Hathornl a vgtagok helyettestik a tartoszlopkat. Hasuk alatt, elssorban Nutnl, feltartott karjaival Su, a levegisten ll. A Nut-kpek a Nap-brkt az istenn teste alatt vagy felett brzoljk. szli reggelenknt jj a Napot, mely este szjbl tnik fel. Nut ltalban n, de nha fa alakot is lthet - a vilgfa elkpzels egyik formja ez, melyet jl ismernk a szibriai npek hitvilgbl. A mindensgnek mintegy pincjt kpezi az als g, a fels gmennyezet fordtottja. Arra nem kapunk vlaszt, hogyan helyezkedik el az alvilghoz viszonytva. A lapos fldet az svz veszi krl, de a vz jelen van az als rgikban is.
Mindezen vilgkpek vezredeken t ltek egyms mellett. Srokban, vallsos szvegek illusztrciin, templomokban szmtalanszor alkalmaztk egy-egy rszletket. Ilyen kpek szemlljben knnyen az a tvhit alakulhat ki, hogy Egyiptomban az skor kezdetleges elkpzelsei alig fejldtek tovbb. Ha azonban elmlyltebben vesszk vizsglat al klnbz korok vallsos szvegeit s kpeit, megvltozik a vlemnyk. Mr akkor, amikor a szvegek tbbsge mg szkre lehatrolt, zrt mindensget ttelezett fel, a vgtelensg gondolata kezdte rombolni a kis vilg falait. R egyik titkos neve a piramisszvegekben: "Akinek nincs hatra." A napplya hatrtalansgra gondoltak itt, ami egyttal magba foglalta egy hatalmas mret mindensg felttelezst is.
Konkrt adatokat, melyekbl az egyiptomi kozmoszkp mreteire lehet kvetkeztetni, elszr a koporsszvegek kzlnek az Els tmeneti Korban s a Kzpbirodalom idejn. A tlvilg egyes rszeinek kiterjedst adjk meg ezekben. gy pldul az egyik trl azt olvassuk, hogy hosszsga s szlessge 1000 iteru vagyis kb. 10-13000 kilomter. Ugyanezek a mretei a tlvilgon a Fehr Vzil tavnak. Msutt egy hatrtalan terletrl esik sz, s megtudjuk azt is, hogy a tlvilgi cen nagysgt Ozirisz sem ismerhette. Szemmel lthat, hogy a mindensg e terletrl alkotott kp, mely mr az birodalom idejn sem volt egysges, egyre megfoghatatlanabb s egyttal absztraktabb vlt. A felbomls azokban a rendszerezsi ksrletekben a legszembetnbb, amelyek topogrfijt is kvntak nyjtani vzlatrajzok formjban a koporskon. Az n. Kt t knyvben a vndorl halottra egyre jabb kapuk, szrnyek, veszlyek vrtak. Vitathat, hogy egyltaln sz lehet-e clba rsrl; hogy mennyire nem hasonlthatak ennek az utazsnak a krlmnyei a fldi viszonylatokhoz, mennyire msok minsgileg ezek a tls rgik, mint a fldi vidkek, fknt abbl a rszbl tnik ki, ahol az grl, "az sszes egek rnjrl" van sz. Elrkezett az egyiptomi gondolkods trtnetben egy olyan fejldsi fok, amikor a kznapi fogalmakkal mr vissza nem adhat kpzetek rzkeltetsre kellett kifejezsi formt tallni. Az birodalmat kvet absztrahl s a fldi kategrik kereteit merszen sztfeszt irnyzatok utn a XVIII. Dinasztia idlegesen bizonyos tisztulst hoz a vilgkp felvzolsban anlkl, hogy megprblna visszatrni a tlhaladott alapokhoz. Az Amduat-knyv ttekinthet kompozcija, precz rendszeressge szembetn ellenttetkpez a koporsszvegek tlvilgval. A szvegben sz van a napplya egyes szakaszairl. Az els rban eszerint a Nap 120 iteru utat tesz meg. A msodik ra terlete 309 iteru hossz, szlessge 120 iteru. A harmadik rnl jra a 309 iteru tvolsgot olvashatjuk. A negyedik rtl kezdve viszont, amikor a Nap mr egyre fantasztikusabb rgikba r, tbb nem adjk meg a tvolsgokat, ezzel jelezve azt, hogy kifejezskre mr nem alkalmas semmifle fldi szm. Az els hrom rra vonatkoz 738 iteru is hatalmas tvolsg, s ez csak az jszak orszgnak eltere. Hibs volna ez alapon a 12 ra kiterjedsre kvetkeztetseket levonni, hiszen a szerz sem prblta meg a napt mrett rgzteni.
A naphimnuszok megfogalmazsa ltalban kzelebb ll a nphithez, mint a kirlysrok szvegei, de a hagyomnyos fordulatok mgtt nha ezekben is a tudomnyosabb vilgkp szellem rvnyesl. Szuti s Hr naphimnusza II. Amenhotep korban ezt mondja a Naprl: "egy rvid nap alatt milli s szzezernyi iteru utat futsz be." Egy himnusztl nem vrhat egzakt vilglers, de ebbl a mondatbl is kiderl, hogy a XVIII. dinasztia szemllete sem riad vissza a vgteleneb trul trtl. Nehz eldnteni, hogy az gistennket mennyiben s mely esetekben tekintettk fizikai valsgnak. A tehn alak g si kpe tbb jbirodalmi kirlysrban is visszatr. Tutanhamonnl is ltjuk a ngy kpolna egyikn, melyeket a srkamrban a koporsk fl helyeztek. Taln arra gondolhatnnk, hogy az Amarna-kor demitizlt vilgkpe utn reakcikppen a legrgebb gelkpzels tr vissza. Ugyanennek a srnak egy msik kpe azonban csattan cfolattal szolgl. Ezen az g hieroglifjnak rajzt egy isten s egy istenn, az rkkvalsg kt perszonifikcija tmasztja al jogarval. Sz sincs arrl, hogy Ehnaton utn a felsbb krk akr a ltszat kedvrt is elfogadtk volna sz szerinti rtelmezsben az si mtoszt, mely szerint az g egy tehn s ngy lba a tmasz. Ellenkezleg, szimbolikuss vlt a ngy oszlop is, elvont fogalmak, erk voltak mr ekkor a mindensg fenntarti.
Igen korn rjttek az egyiptomiak arra, hogy a lthat g nem lezrdsa, mennyezete a kozmosznak, hanem felette mg tovbbi emeletek vannak. A piramisszvegekben van elszr emlts tbb grl, a koporsszvegek egy rsze is elfogadja ezt a tantst, de ez legteljesebb kifejldst csak a Kr. e. I. vezredben ri el. A mindensg fld feletti rszt a XIX. dinasztia egyik ismeretlen termszetlizfusa, I. Szthi abdoszi jelkpes srjnak mennyezetn kt nagy rszre tagolta. Els maga az g. Ez az istenek uralma alatt ll trsg hatra, ezen tl vgtelen stt r kvetkezik. "Ennek az gnek a tvoli rsze teljes sttsgben van. Hatrai dlra (szakra), nyugatra s keletre ismeretlenek Nem ragyog fenn a llek abban; nem ismeretes a dli, szaki, nyugati, keleti vidke az istenek s az ahok szmra" Van teht olyan rsze is a kozmosznak, ahov a llek sem juthat el, ahol az isteni tuds s hatalom is vget r. Ez a rendezetlen kosz birodalma, melyre nem vonatkoznak az rzkelhet vilg trvnyszersgei. A Kapuk Knyve els rsznek egyik kpn ngy fekv frfialakot a ksr felirat "Fradtaknak" nevez. Hornung joggal azonostja ezeket az gtjakkal, melyek a stt rbenrtelmket vesztik. A Szthi-kori mennyezetkphez s szveghez ugyanis ksbb egy dmotikus kommentr kszlt (Carlsberg Papirusz I.), mely kimondja, hogy csak az olvas knnyebb tjkozdsa kedvrt szerepel az gtjak neve e trsggel kapcsolatban. Egy kis szikra villant itt fel abbl, amit a modern tudomny gy fejez ki, hogy euklidszi geometria csak fldi, vges viszonylatokrl nykt kielgt lerst.
Mivel a ksi szimbolikban a kls kozmikus sttsget a sajt farkba harap kgy (uroborosz) jelkpezte, arra kvetkeztethetnk, hogy a mindensget kr vagy gmb alaknak tartottk. A fld gmb alakjnak felfedezst a mai tudomny ltalnosan elfogadott llspontja a grgknek tulajdontja. Valsznleg a pthagoraszi filozfusok egyike kezdte ezt a ttelt tantani, de egyes kori szerzk gy tudtk, hogy ez a felismers az egyiptomi tudomny eredmnye volt. Diogensz Laertiosz filozfus-letrajzainak elszavban ezt rja az egyiptomiakrl: "A kozmoszt keletkezettnek, mulandnak s gmb alaknak (tartjk)." (I.1.) Br a krds biztosan nem dnthet el, gy ltszik, hogy egy-kt rgi egyiptomi adat is altmasztja ezt a vlemnyt. Geb fldistent pldul egy mitolgiai papiruszon (Kr. e. 1000-800) nem a megszokott, hton fekv helyzetben brzoltk, hanem gy, hogy lba visszahajolva csaknam elri a fejt. A kpnek erotikus tartalma is van, de arra is utal, hogy egyesek nem laposnak kpzeltk a fldet, hanem nmagba visszatrnek, vagyis gmbnek. Pszuszennsz kirly (1044-994) koporsjn a Nap jszakai hajzst brzoltk a csillagok kztt. Ha azonban a Nap a sttsg idejn nem a fld mlyben lev alvilgban tartzkodik, hanem az gben, akkor a fldnek szabadon az rben kell lebegnie, hogy a Nap thaladhasson "alatta". Ha viszont rjttek arra, hogy a fld nem az svzen vagy valamilyen fundamentumon nyugszik, hanem minden oldalrl szabd tr veszi krl, a csillagok s a Nap ltszlagos kr alak plyja miatt hamarosan kvetkeznie kellett a gmb alak felttelezsnek.
Az a Kr. e. 4. szzadi kopors, ahol a fldet fellnzetben krnek mutatjk, mr nyilvnvalan a szfrikus vilgkp egyik megfogalmazsa. (Skban nem tudtak gmbt rajzolni.) A felemelt kar lny, amely tartja, Ka, Heh vagy Su lehet. Akrmelyikre gondoltak is, absztrakt errl vagy a levegrl illetve az rrl van sz, vagyis a fld szabad lebegst akartk gy rzkeltetni. Mivel az ersebb grg kultrlis hats csak valamivel ksbb kezddtt, ersen ktsges, hogy itt a grg termszettudomny tvtelre ltnnk pldt, valsznbb, hogy a rgebbi egyiptomi tradcikat fejlesztettk ekkoriban tovbb. A np azonban mindezen elmletekbl keveset halott, s tovbbra is sei hagyomnyos, egyszer, zrt vilgkphez ragaszkodott. Mst mondtak viszont ezek a kpek a mvelt rtegeknek, rnokoknak, papoknak, tisztsgviselknek. Szmukra az egyiptomi vilgkp egyes elemeit rzkeltet rszint hierolifaszer, rszint a valsg elemeit kzvetlenl felhasznl ikonogrfiai rendszer egyre inkbb csak szimbolikus formban utalt mindarra, amit az ember a vilgrl tartott. Az egyiptomi vilgkp-brzolsok konvencionliss vlsa, a hozzjuk fzdtt szubjektv tudattartalom mveltsgtl fgg mind nagyobb mrv differencildsa az jbirodalom lett szembetn, de kezdetei a III.vezredbe nylnak vissza.
© 2009.
|