Egyiptom

► Az kori Egyiptom
► Egyiptom istenei
     1. A-K
     2. M-U

► Alacsonyabb rang istenek
► Egyiptom trkpe
► Egyiptomi mtoszok
► A piramis szimbolikja
► Balzsamozs s a mmik
► Fizikai vilgkp
► Llekhit s ertan
► Teremtstrtnet
► rkkvalsg s vilgvge
► Szent llatok
► Tr s id
► Fk

 
Trsoldalak

• Receptor
• Tigrisek
• Feketetigris
• Glutnmentes
• Mobilhtterek
• Kolosszus
• Minden, ami tuning
• Sonata Arctica
• Sonata Arctica Startlap
• FC Barcelona

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

Egyiptom istenei

1. A-K

AH

Jelentse sz szerint: "boldog, ders". Az ember mivoltnak egyik sszetev eleme, sron tli megtesteslse. A Piramiszvegek szerint, ahol elszr fordult el ez a meghatrozs, halla utn a fra ahh vltozik. A Kzpbirodalom kortl kezdve azt tartottk, hogy megfelel szertarts elvgzse utn minden elhunyt ahh vltozik. gy kpzeltk, hogy ah s az ember teste lnyegben egysget alkot, de ah az ghez, a test pedig a fldhz tartozik. Az isteneknek s az uralkodknak tbb, rendszerint 7 ahjuk volt. ltalban bbits bisznek brzoltk. Az ahu (az ah tbbes szma) alacsonyabb rend istenek, akik az istenek s az emberek kztt kzvettenek. A kopt nyelv szvegekben ahu helyett dmonok szerepelnek. 
 

AKER

A fld istene, a halottak oltalmazja, a legsibb istenek egyike. Akerunak is neveztk (ez Aker tbbes szma) s a "fld szellemeit", a kgykat testestette meg. Oroszln alakjban is brzoltk. A Koporsszvegekben Aker nevt a "fldvezet" determinnsval rjk. 
 

AMENTET

Az egyiptomi mitolgiban Nyugatnak, a holtak orszgnak istennje. Nalakban brzoltk, fejn az "amentet" ("nyugat") hieroglif jeggyel. A holtak orszgban a halottak vdelmezjeknt nyjotta kezt az odarkezknek. Az jbirodalom idszakban Amentet alakja sszeolvadt Hathor istenn alakjval, akit ugyancsak "csodlatos Nyugat uralkodnjnek" neveztek. 
 

AMON

Neve (Imn) sz szerint jelentse: "rejtett, titkos". Kultuszcentruma Thba, amelynek vdelmezje volt. Amon szent llata a kos. ltalban embertest s kosfej istennek brzoltk kt magas tollal meg napkoronggal a fejn. Kultusza Fels-Egyiptomban, tbbek kzt Thbban alakult kit, de ksbb szakra s egsz Egyiptomra kiterjedt. Amon felesge Mut, az g istennje. Honszu a fia, a Hold istene, akik vele egytt alkotjk az n. thbai istenhrmassgot. Nha Amaunet istennt tartottk a felesgnek. Kezdetben kzel llt Monthuhoz, a thbai harci istensghez, akit a Kzpbirodalomban (i. e. 21. szzad) a XII. dinasztia frai a panteon egyik legfbb istensgnek tartottak. A XII. dinasztia felemelkedsvel (az i. e. 20-18. szzadban) Amon azonosult vele (Amon-R-Monthu) s rvid id alatt elhomlyostotta a kultuszt. A Kzpbirodalom idszakban Min, a termkenysg istene is azonosult vele. Az jbirodalom (i. e. 16-11. szzad) XVII. (thbai) dinasztijnak korban Amon egsz Egyiptom istene lett, kultusza llami jelleget lttt. Azonosult Rvel, a napistennel (az Amon-R nv elszr a Piramisszvegekben fordul el) s az istenek kirlyaknt tiszteltk (grg - Amon-R-Szonter, egyiptomi - Amon-Rneszut-necser), de teremt istennek, minden ltez megteremtjnek is tartottk (s egyebek kztt volt a hliupoliszi Enneda s a hermupolszi Ogdoda fistene). A himnuszok gy beszlnek rla: "szembl szrmaznak az emberek, szja isteneket szlt", "csak neked van szmtalan karod, s azokat leled velk, kik szeretnek tged". Amon "a vilg s az egsz fld ura, kezben van az sszes birtoklajstrom s a mezk mrszalagja". benne lteztik lthatatlanul (ahogyan a nevbl is kvetkezik) minden isten, ember s trgy. Amon azonos lett Hrusszal (Amon-R-Harahti), Hpival (Amon-Hpi), Nunnal, Ptahhal, Heperrel, Szobekkal s Hnummal s gy tovbb. Vele fgg ssze a frak istentse, akiket vrbl val finak tekintettek (azt tartottk, hogy a frak Amon s az anyakirlyn frigybl szletnek; ez utbbinak frje kpben jelenik meg az isten). Amon vezet szerepet jtszott a koronzsi szertartsokban. II. Ramszeszt az nevben kiltottk ki frav: " az n vrembl val igazi fiam, trnom vdelmezje. Egyiptom ura." Amon viszi gyzelemre a frak seregt. A III. Tuthmszisz hdt frahoz intzett beszdben Amon a tbbi kzt ezt mondja: "n adok ert ahhoz, hogy gyzelmet arass minden idegen orszgok felett n knyszertem ellensgeidet a lbaid el" Amon s a frk egyek: mint gondos kormnyzk egytt uraljk a vilgot. Ezek a kpzetek a fennll - mintegy Amon ltrehozta - rendnek s a frak hatalmnak az erstst szolgltk. Amont blcs, mindentud istennek, gi patrnusnak, az elnyomottak vdelmezjnek is tartottk. "Szegnyek vezrnek" neveztk, a hozz szl fohszokban az ll: " a hatalmasok szltanak tged, a gyengk keresnek tged", "Amon, hallgasd meg azokat, akik vdtelenek a brk eltt Amon legyen a vezr, hogy felszabdtsa a szegnyeket." Amon legnagyobb s legrgibb temploma a karnaki templom (Thbban). Amon-nnepkor ("a szp vlgy nnepen") a hatalmas npradat onnan hozta ki Amon szobrt. A benne megtesteslt istensg ezen a napon nyilatkoztatta ki akaratt, kzlte jslatait s dnttte el a vits gyeket. 
 

AMSZET 

Ld. Hrusz-fik 
 

ANEDZSTI

Buszirisz (egyiptomban Dzsedu) vros istene. Nomoszjeln ll ember alakjban brzoltk, kt tollal a fejn, hossz bottal s korbccsal (vagy lgycsapval) a kezben. Anedzsti korn azonosult Ozrisszel, aki a tulajdonsgait is rklte. gy az Anedzstinak emelt n. Dzsed oszlop is az Ozirisz-szimblumok kz tartozik. 
 

ANUBISZ 

Inpu (Inpw) az egyiptomi mitolgiban isten, a halottak oltalmazja. Fekv sakl vagy vadkutya illetve sakl- vagy kutyafej ember alakjban jelentettk meg. Anubisz az elhunyt tlvilgi megtlsnl, mint br volt jelen, gy az istenek brljnak (egyiptomi "szab") is neveztk. A sakl hieroglif jele brt is jelentett. Anubisz kultusza Kaszban (grgl Knopolisz, azaz "kutyavros"), a 17. Nomoszban tartoz vrosban keletkezett, de nagyon korn elterjedt Egyiptomban. Az birodalom idszakban Anubiszt a holtak istennek tartottk, f jelzi: "Henti-Imentiu", vagyis a Nyugatiak (elhunytak) ln ll, "Ra-Szetau (a holtak orszgnak) ura", "az sitenek palotjban len ll". A Piramiszvegek szerint Anubisz a holtak birodalmnak fistene volt. Eredetileg a napisten, R 4. Fia volt, de ksbb ez megvltozott. Plutarkhosz szerint Anubisz Ozirisz s Nepthsz (Nebethut) fia, akit anyja a mocsrban rejtett el, hogy megvdelmezze Szth haragjtl. Az isteni gyermeket zisz tallta meg s nevelte fl. Amikor Ozirisz elhagyta Egyiptomot, hogy tantst az egsz vilgon elterjessze, Anubisz ksrte el tjn. Amikor pedig Szth meglte Oziriszt, Anubisz szervezte meg apja temetst. Testt szvettel takarta be s ezzel alkotta meg az els mmit. Ezrt tekintettk Anubiszt a temetsi szertartsok teremtjnek. tartotta szmon a megholtak szvt, mg Ozirisz a meghalt frat szemlyestette meg, akit istenhez hasonlan feltmasztott. Az i. e. III. vezred vgtl azonban Anubisz feladatai fokozatosan thrultak Oziriszre, aki a jelzit is tvette, Anubisz pedig tment az Ozirisz-misztriumokhoz kapcsold istenek krbe. Thottal egytt rszt vett Ozirisz tlethozatalban. Anubisz nevvel srn tallkozunk a halotti irodalomban, abbl tudjuk, hogy volt az elhunyt testnek psgben tartst szolgl balzsamozsnak, mumifiklsnak az isteni vdnke, st egyes elkpzelsek, brzolsok szerint maga vgezte a balzsamozst. Azt tartottk rla, hogy ha rtette kezt a mmira, akkro varzs rvn Ahba, "boldog llapotba", "lelki vilgossgba" jutott a halott s ennek az rintsnek a kvetkeztben j letre kelt. Anubisz helyezte el a srkamrban a halott krl a Hrusz-fikat, s mindegyiknek adott megrzsre egy kanopuszednyt az elhunyt bebalzsamozott bels testrszeivel. Anubisz szoros kapcsolatban llt a thbai nekropolisszal, amelynek a pecstjn kilenc fogoly felett lv saklknt brzoltk. Bata isten fivrnek tartottk, errl szl a Kt testvr trtnete. Az grgk Hermsszel azonostottk. 
 

ANUKET 

Hnumnak s Szopdetnek a lnya, az els Nlus-katarakta szigetei egyiknek, Szehelnek az rnje. Fels-Eygiptomban s Nbiban tiszteltk. Antilop (gazella) volt a szent llata. gy magasztaltk: " A Te neved vezrli a folyt s termkenyti meg a fldet." 
 

APEDEMAK 

Ks (az kori Nbia) mitolgijban a hbor s a termkenysg isten, a kirlyi hatalom oltalmazja. A Mero kirlysg idejben terjedt el a kultusza, fbb szentlyei Muszavvarat esz-Szufrban, Nagban s Meroban voltak. Oroszlnfejjel brzoltk (az oroszln a kirlyi hatalamt jelkpezte). Apedemak Muszavvarat esz-Szufra-I templomban jat tart a kezben s ktlen vezet le egy foglyot. Valsznleg ott tartottk azokat az nnepsgeket, amelyeken jelkpesen megszilrdtottk a kirly erejt s kpessgt az uralkodsra. Apedemak templomban s Nagban oroszlnfej embernek, oroszlnfej kgynak s sokkar s hromfej figurnak brzoltk. Miutn kiszortotta Nbibl Oziriszt, zisz hitveseknt szerepelt. 
 

PISZ 

Hapu, az egyiptomi mitolgiban a termkenysg istene, bika alakjban brzoltk. Tisztelete az sidkben kezddtt, Memphisz volt a kultuszkzpontja. gy tartottk, hogy pisz a memphiszi Ptah isten, valamint R napisten bja (lelke). Sajtos fehr foltokkal tarktott fekete bika alakjban jelentettk meg. A hiedelem szerint ritulis futsval megtermkenytette a fldet. A halottkultusszal is kapcsolatban llt (meg tudta nvelni a halottaknak vitt ldozatot) s szoros szlak fztk Oziriszhez, akinek tbb vonst magn viseli. A ksei korok szarkofgjain gyakran ltjuk fut alakjt mmival a htn. A Ptolemaiszok dinasztija alatt Ozrisszal egytt teljesen beleolvadt Szarapisz isten alakja, akit egyarnt tiszteltek az egyiptomiak, valamint a grgk s rmaik. piszt nha Atummal azonostottk (pisz-Atum). Az l pisz-bikt kln helyisgben tartottk. A XXVI. (szaiszi) dinasztia korban (i. e. 7-6. szzad) Memphiszben, Ptah szentlye kzelben, klnleges Apeiont ptettek az pisz-bikk szmra. pisz leszrmazottait is tisztelet vezte s kln pletben tartottk ket. Halluk nagy szerencstlensget jelentett. A kimlt bikt bebalzsamozva s sajtos szertarts ksretben nagy kkoporsba helyezve, a Memphisz melletti Szakkarban (a hatalmas srmezt alkot fld alatti folyosk egyikben) helyeztk el. A nagy szmban rnk maradt pisz-bronzszobrocskk egynmelyikn a szarvak kztt napkorongot is ltunk. pisz kultuszra vonatkozan ld. Hrodotosz II. 153. s III. 27-28. 
 

APOPHISZ 

Az egyiptomi mitolgiban Apep nven a sttsget, a kosz s a gonoszt megszemlyest hatalmas kgy, R napisten rk ellensge. Apophiszra szrt tkokkal gyakran tallkozunk a napmtoszokban, ahol Apophisz rendszerint a Nap sszes ellensgnek gyjtalakjaknt szerepel. A fld mlyben lakik, ahol a harct vvja R ellen. Amikor R megkezdi jszakai hajzst a fld alatti Nluson, Apophisz gy akarja elpuszttani t s Nap-brkjt, hogy kiissza a foly sszes vizt. A minden jszaka megismtld harcbl R s az ell harcol Szth kerl ki gyztesen s arra knyszerti Apophiszt, hogy visszahnyja a vizet a mederbe. Ms mtoszban R vrs kandr alakjban lemetszi Apophisz fejt. A ksei korokban Apophisz kzel kerlt Szthez. Apophisz, mivel Szth ellenfele volt, a hkszoszok uralma alatt kedvelt volt az egyiptomiak kztt. Ezt bizonytja az is, hogy ebben az idszakban tbb fra is viselte az Apophisz mellknevet. 
 

ARSZNUPHISZ 

Ks (az kori Nbia) mitolgijban istensg. Az orszg szaki felben tiszteltk, Philae (ma: Bilq) szigetn s Muszavvarat esz-Szufrban lltak a templommai. Ksbb azonosult az egyiptomi Su istennel, R fival (Su-Arsznuphisz). R lenyrl, Hathor-Tefnutrl Ksban elterjedt mtosz szerint Arsznuphisz visszavezeti az istennt Egyiptomba. A grg-rmai korban a dendarai templomban Arsznuphisz zisz hitveseknt szerepel, kiszortva ebbl a szerepbl Oziriszt. 
 

AS 

A Lbiai-sivatag istene, a legsibb istenek egyike. Szent llata a slyom volt. Slyomfej ember alakjban brzoltk, gnek ll tollal, ami a lbiai harcosok fejfedjre emlkeztet. Ksbb a kultusza beleolvadt ms sivatagi istenek (pl. Szth) s a Lbiai-sivatagot megtestest Ha-kultuszba. 
 

ATON

Jelentse: "napkorong". Eredetileg napistenek egyike volt ("Atum a maga Atonjban", vagyis Atum a napkorongban; "R teste Aton", vagyis R teste a napkorong). A III. Amenhotep korabeli szvegekben (az i. e. 1455-1419-es szablyzatokban) Aton eleinte napistenknt szerepel. Kultusza IV. Amenhotep idejben (i. e. 1416-1400) ri el tetfokt, akkor a f napistenek megtestestjt tisztelik benne ("Dicssg R-Harhtinak, a lthatron ujjong Sunak, ki nem ms, mint Aton"). Uralkodsnak hatodik esztenedejben IV. Amenhotep egsz Egyiptom egyetlen istenv nyilvntotta Atont s megtiltotta a tbbi birodalmi istensg tisztelett (a maga nevt is - Amenhotep, "Elgedett Amon" - Ehnatonra, "Mindenkinek kedves Atonra" vagy "Hasznos Atonra" vltoztatta). A fpapja is maga a fra lett, aki a finak tartotta magt. Atont napkorongnak brzoltk, a belle rad sugarak kzben vgzdtek, amelyek az let jelt tartottk (mint annak a szimblumt, hogy az embereket, llatokat s nvnyeket Aton lteti). Ebben az idszakban Atonnak flpanteista vonsokat tulajdontottak. Azt tartottk, hogy jelen van az egsz termszetben, minden trgy s l szervezetben. Ehnaton halla utn Egyiptomban megsznt Atonnak, mint Egyetlen istensgnek a tisztelete. 
 

ATUM 

Az egyiptomi mitolgiban napisten, a hliupoliszi Enneda ln ll demiurgosz, a legsibb istenek egyike. Sok szveg esti, lenyugv Napnak nevezi. Ketts koront visel embernek brzoltk ("mindkt fldet birtokl" - vagyis Fels- s Als-Egyiptomot - jelzvel illettk), de kgy s hha ichneumon alakjban is megtestestettk. Atum keze Juszaasz istenn. Atum hliupoliszi mtosz szerint az "nmagt ltrehoz". Atum az skoszbl, Nunbl keletkezett (Nunt nha Atum atyjnak mondjk) az sdombbal egytt (akivel azonosult). Az nmagt megtermeknyt (sajt spermjt lenyel) Atum kikpssel szlte meg az isten-ikerprt: a levegt, Sut, s a nedvessget, Tefnutot, akiktl a Fld, Geb, s az g, Nut, szrmazik. Memphiszben Atumot Ptahtl szrmaztatjk, vele, valamint Heperrel (Atum-Heper, a Piramisszvegek nmely kittele szerint ez az istensg hozta ltre Oziriszt) s pisszal (pisz-Atum), akit Oziriszhez hasonltottak ("Az l pisz Ozirisz a kt szarvat visel Atum egnek birtokosa"). Az emberek kipuszttsrl szl mtoszban Atum (vagy Nun) ll az istenek tancsnak ln, amelyben Hathor-Szahmetre bztk a R ellen rosszat kieszel emberek megbntetst. Egy msik mtoszban a felbszlt Atum azzal fenyegetzik, hogy mindent megesemmist, amit ltrehozott s svzz vltoztatja a vilgot. Ksbb Atum tisztelett kiszortotta a vele azonosul R kultusza (R-Atum). 
 

BA 

Az emberi lnyt alkot elemek egyike (ld. mg Ah s Ka). Hrapolln egyiptomi r az egyiptomi kprsrl szl rtekezsben kopt nyelvre "lleknek" fordtotta le a bt. Ezt a jelentst napjainkban is hasznljk, br a "llek" fogalma nem fedi pontosan az egyiptomiak brl alkotott elkpzelst. Mint a Piramisszvegekbl tudjuk, az birodalom korban a ba csak az isteneknek meg a fraknak lehetett alkoteleme. gy hittk, hogy az erejket s a hatalmassgukat testestette meg. Tbb is lakozhatott bennk (tbbes szma: Bau). A Koporsszvegek s a Halottak Knyve tansga szerint ksbb a ba minden ember leterejnek a megtestestje volt s a halluk utn is megmaradt bennk. A srboltban tartzkodott, teljes egysgben megmaradt a halottal, de el tudott vlni az emberi testtl. Szabadon mozgott, nappal elhagyta a srt, felszllt az gbe, mindenhova kvette az embert sri vilgban. Gyakorolta az ember minden fizikai funkcijt: evett, ivott s gy tovbb. Emberfej, nha pedig emberkez madrnak brzoltk. Az istenek bjt gyakran szent llatok alakjban jelentettk meg (pl. Szobek bja krokodil, Ozirisz brny, tbb isten kgy volt), vagy ms istensgek alakjban (pl. Hnum Ltopoliszban Su bjnak, Hipszeliszben Ozirisznak, Leontopoliszban Gebnek, Elephantin szigetn Rnek szmtott). Nemcsak az embereknek volt bja, hanem sok vrosnak is: Hermupolisznak, Butnak, Hieraknpolisznak s gy tovbb. 
 

BSZTET

Baszt nven az egyiptomi mitolgiban az rm s a vigassg istennje. Szent llatai a macskk, amit szentlyeiben helyeztek el. Macskafej nnek brzoltk sistrummal (hangszerrel) a kezben. A XXII.dinasztia (a Bubasztidok, i. e. 10-8 sz.) uralkodsa idejn a virgz Als-Egyiptomi vros, Bubasztisz volt kultusznak a kzppontja. ltalban R napisten lenynak illetve olykor nvrnek tartottk s hzastrsnak tekintettk. Ksbb ptah felesge lett. Egyesek szerint volt a saklfej Anubisz anyja s nem pedig Nepthsz. Eredetileg nstnyoroszln volt, aki a nap melegt s a napisten szemnek haragjt jelkpezte, de a Kr. e. 1 vezred elejtl inkbb macskaknt vagy macskafej istennknt brzoltk. Az ltalban jindulat Bsztet oltalmazta az embereket a betegsgektl s a rossz szellemektl. volt a szexualits, a szerelem s a termkenysg istennje is. Hrodotosz is emlti a dallal s tnccal ksrt nnept (II.60). A macskt szaporasga tette termkenysgszimblumm. Egy dmotikus lmosknyv szerint macskval lmod n sok gyereket szl. jvkor macskaszobrokat ksztettek jkvnsg-felirattal. De nemcsak az egyszer ember vrta az istenn jttemnyeit a kvetkez vre, a hivatalos llami-papi rtus is szksgesnek tartotta jindulatnak elnyerst. Az jvi szertartsokon slyom-, kesely- s macskaszobrokat tettek a kirly nyakba. A memphiszi hromsgban Szahmettel azonosult, akinek jelleme ellenkez volt. A Napszem-mtoszban a Thot-majom prblja visszacsalogatni Egyiptomba a haragv oroszln-macska istennt, aki pillanatnyi hangulatnak megfelelen holttombol oroszlnn, hol szeld macskv vltozik. A rgi grgk Artemisszel hoztk sszefggsbe. 
 

BATA 

Az si istenek egyike. Bika alakjban tiszteltk. Anubisz istenhez hasonlan Kasza (grgl Knopolisz) vrosa (17. nomosz ) volt kultusznak a kzpontja. Bata s Anubisz kapcsolata az jbirodalom idszaknak egyik mesjben (A kt testvr trtnete) vilgosan kifejezdik (a kt testvr: Bata s Anubisz). Htlen felesge rmnykodsa miatt Bata nhnyszor meghal, majd jra feltmad. Bata elszr Anubisz segtsgvel kel letre. A mesben vilgosan nyomon kvethet az Ozirisz misztriumainak s bennk Anubisz szerepeinek a motvumaira utal mitolgiai alap. A mesben mindkt isten emberknt szerepel, de a nevk utn ott talljuk az isten meghatrozst. 
 

BEBN 

Szth harcostrsa, akivel olykor azonosul. Lehetsges, hogy Bebn neve kapcsolatban ll a sttsg - Babi - megszemlyestjvel a Halottak Knyvben. 
 

BENU

Kcsag test isten. Hliupoliszban tiszteltk. A mtosz szerint az svzbl keltkezett kobeliszken, a "benbenen" jelent meg, ami a vilg teremtsnek kezdett jelezte. Benu nevnek jelentse: "az, aki sajt magtl keletkezett". (A "ben" jelentse "keletkezni".) Benu blvnyai a Benben k (amely Rnek is blvnya) s az Ised-fa (ezen ll Benu hza). Benu R, ksbb Ozirisz bjnak (lelknek) tartottk, gy kapcsoltaban ll a halottkultusszal. Az grgk fnixnek neveztk. 
 

BSZ

A bajtl megv istensg, a csald oltalmazja.. Az egyiptomiak azt tartottk, hogy Bsz elzi a gonosz szellemeket, megknnyti a szlst. Trpe alakban, grbe lbbal, szles, szakllas, ijeszten torz arccal, tol- vagy levltiarval a fejn brzoltk. gy hittk, hogy Bsz rtsga elriasztja a gonosz szellemeket. Nha kssel a kezben (Bsz-Ah, "Bsz-harcos") vagy tncot lehtve, hangszeren jtszva brzoljk (Bsz-Hit, Bsz-Hat, "tncol Bsz", mint a vidmsg istene). A kezben tartott ks s hangszer az ellensgek megflemltst szolglta. Bsz ikonogrfija igen vltozatos. Nagy mennyisg Bszt brzol amulett maradt fenn (az El-zsiban, a Fldkzi- s az gei-tenger partvidkn, Ukrajnban a Fekete-tenger mellke szaki rszn, Oroszorszgban az Urlban, Szibriban vgzett rgszeti satsok sorn kerltek felsznre). 
 

BUKHISZ

Fekete bika alakjban kpzeltk el. Anyjnak az gi Tehenet tartottk, aki a Napot szlte. Monthuval azonostottk. Hermonthisz volt kultusznak a kzpontja, ahol a Buheum nekropolisz volt, amelybe Bukhisz mmiit temettk.Bukhisz kultusza a Ptolemaiszok ls a Julius-Claudius, valamint a Flavius rmai csszri dinasztik uralkodsa alatt (az i. e. 4. szzadtl) rte el a tetfokt. 
 

DEDUN

kori nbiai istensg, fleg az orszg szaki felben tiszteltk mint teremt istent. A Piramisszvegek az illat isteneknt emltik, de egy Ozirisz-mtosz vltozatban is tallkozunk vele (Dedun Ozirisz egyik fia, aki a ltrt tartja, amelyben Ozirisz az gbe megy). A Napata-Mero korban Ks isteneknt tiszteltk. A jval ksbbi idkban nha Ozrisszal azonostottk (Ozirisz-Dedun). 
 

DUAMUTEF 

Ld. Hrusz-fik 
 

DUAT

A halottak tartozkodsi helye, a "legmlyebb, legsttebb s vgtelen" pokol. Duat hieroglifjegye egy kr, kzepben csillag. Duat, mint msvilg kapcsolatban ll a csillagokkal. A Piramisszvegekben a halottak asszonya-anyja kpben szemlyestettk meg, amint vezeti ket az gbe. Duatot a horizonttal is azonostottk vagyis azzal a hellyel, ahol lemegy a Nap. Az egyiptomiak a vilgmindensg egyik alkotrsznek (g, fld, Duat, vz, hegyek) kpzeltk el. A XIX. s XX. dinasztik uralkodi sremlkeinek a falain vagy nagy papirusztekercsein olvashat a Msvilg Knyve, amelyben a halott tjt brzoltk a Nlus vizn az alvilgba. 
 

ENNEDA

Isteni kilencsg az egyiptomi mitolgiban. Hliupolisz kilenc sistene: Atum, Su, Tefnut, Geb, Nut, Ozirisz, zisz, Szth s Nebethut (Nepthsz). Az ltalunk ismert legrgebbi teogniai s kozmogniai rendszert kpviselik. Hliupoliszi mintra ms vrosok is megalkottk a maguk isteni kilencsgt. 
 

GEB 

Fldisten. Khtonikus istensg. Su s Tefnu fia, a hliupoliszi Enneda tagja. ltalban embernek brzoltk Als-Egyiptom vagy Fels-Egyiptom koronjval a fejn. A mtosz szerint Geb sszeverekedett nvrvel s felesgvel, Nuttal (az ggel), mert az naponta felfalta a gyerekeiket - a csillagokat -, majd ismt megszlte valamennyit s Su sztvlasztotta ket. Gebet lent hagyta vzszintes helyzetben, Nutot pedig felemelte. (Az egyiptomi "g-fld" prban a nemi megszemlyests fordtottja a megszokottnak: az g a n, a fld a frfi). Geb gyermek volt Ozirisz, Szth, zisz s Nebethut. Geb lelke (bja) Hnum volt. Azt tartottk, hogy Geb lelke jsgos isten. Megvja az lket s a holtakat a fldben l kgyktl, rajta n minden nvny, amire szksge van az embernek, belle jn fel a vz (a Nlus). Kapcsolatban volt a holtak birodalmval. Hrusz s Szth igazsgrl folytatott vitjban Ozirisz trnjn Geb a fbr. A Halottak Knyvnek 125. fejezetben Geb rszt vesz Ozirisznak a holtak feletti tlkezsben. Geb rangja: "hercegeh hercege" ("repati"), Egyiptom kormnyzjnak tartottk. Utda Ozirisz lett, akitl Hrusz rklte a trnt, az utdai s szolgi a frak. Kvetkezskppen a frak hatalam Gebtl szrmazik. Geb nevt a kacsa hieroglifjval (Gb) rtk, br a kacsa nem volt szent madara. Az egyk szvegben Geb lenyt, ziszt "kacsatojsnak" nevezik. 
 

HPI 

Ld. mg Hrusz-fik. A Nlus istene. Kozmikus istensg, mint "rad Nlust" tiszteltk, aki "letet ad az egsz orszgnak": nedvessget s termst. Apja Nun, az svz. A Fels- s Als-Egyiptomon keresztlfoly Nlus istent, Hpit (attribtumai a ltusz - Fels-Egyiptom, s a papirusz - Als-Egyiptom jelvnye) egsz Egyiptomban tiszteltk, de kultuszkzpontja az Elephantin sziget dli nylvnyn s a Gebel-Silszile hegyszorosban volt, azon a helyen, ahol a hiedelem szerint az alvilgbl (Ld. Duat) feltrnek a "Nlus forrsai". Nagy has s nies mell frfinak brzoltk, tiarval a fejn s vizesednyekkel a kezben. nnept a Nlus radsnak kezdethez idztettk. Ezen a napon ldozatokat mutattak be neki, ajndkkat felsorol papirusztekercseket dobtak a folyba. A Gebel-Silszile szikliba belevstk a Hpi-himnuszok szvegeit. Idnknt Amonnal azonostottk (Amon-Hpi). 
 

HARPOKRATSZ

Ld. Horpahrud 
 

HATHOR 

Hathor (Hwt-Hr) neve sz szerint azt jelenti, hogy "Hrusz hza". Az egyiptomi mitolgiban az g istennje. Az archaikus korban a Napot megszl gi Tehnknt tiszteltk. Fejn tehnflet vagy tehnszarvat visel n alakjban jelentettk meg, aki szarvai kzt a Napot tartja. Helyenknt megriztk tehn jellegt, ilyenkor Mehet-veretnek nevezik. Hathor jelvnyei a tehnfl s ktarc, fejt tart oszlop (a legrgebbi korban tehnfejjel) s malchit. Tiszteletnek kzppontja Dendara vros volt (jelzje: "Dendara rnje"), de kultusza egsz Egyiptomban, valamint Nbiban, Bbloszban, Puntban is elterjedt.
 
A behdeti Hrusznak volt a felesge, Hrusz-szematauinak az anyja. Kzs gyermekknek tartottk Ihit, a zene istent. Memphiszben olykor Ptahot neveztk a frjnek. R kultusznak az terjedsvel Hathort is a lenynak, Napszemnek tekintettk. Azonosult R lenyaival Szahmettel s Tefnuttal. Ebben a minsgben Hathor tbb mtosznak a kzponti alakja: mint Napszem (Tefnut-Hathor) meghozza a tavaszt azzal, hogy visszatr Nbibl. Szahmet-Hathorknt pedig puszttja az emberisget, amikor R megharagudott a bneik miatt rjuk. Hathor kivl munkt vgzett s vgl R inkbb meggondolta magt a vrengzst ltva. Ezrt csellel leitattk Hathort srrel, aki abbahagyta munkjt. Hruszhoz hasonlan is vdelmezi a frakat, de mg jobban a hitveseiket. Termkenysget biztost, azonkvl anyaistennknt tevkenykedett. Szeretetremlt istennknt tiszteltk, aki a np minden rtegben elismert volt. Megvdte a nket szlskor s meg is hatrozta az jszltt lett s hallt. Hozz fzdik a fk - a datolyaplma, nyugati fgefa, szikomorfa - kultusza, amiknek alakjt is felvette. Vele azonosult Juszaasz, az akcfban megtesteslt istenn. Hathort mint a szerelem, a vidmsg, a zene s a tnc istennjeknt tiszteltk. A sistrum nev csrgshangszer votl a f attribtuma. brzolst amulettknt hordtk, amely megvdett a gonosz szellemektl. Egyik elterjedt jelzje az "arany". Kapcsolatban llt a halottkultusszal. Az let s a hall kzti tmenetkor a halottaknak ennivalt s vdelmet nyjtott a tlvilgba trtn utazsukra. Taurt istennvel egytt fogadtk az elhunytakat az alvilg bejratnl. vente egyszer "szent nszt l" Hrusszal, amikor szobrt nneplyesen tviszik Hrusz szentlybe, hogy ott 2 hten t egymsi lehessenek. 
 

HATHEMIT 

Mendsz vros istennje. Szent llata a hal. Jelzje: "els a halak kztt". Ni alakban brzoltk, hallal a fejn. A Kskorban kzel kerlt ziszhez. A hiedelem szerint segtett zisznek sszeszedni Ozirisz Szth ltal feldarabolt testt. 
 

HEDIHATI 

A takcsmestersg istene. Fleg a mmik beplyzsra val fehr vszon ksztst patronlta. Nagy szerepet jtszott a halottkultuszban. A Kzpbirodalom idejn keletkezett forrsokban tallkozunk vele elszr. Kezdetben frfinak, majd ksbb nnek brzoltk. 
 

HEKET 

A termkenysg istennje. Szent llata a bka. Bknak brzoltk, vagy nnek, bkval a fejn. A szl nket segtette (ebben a minsgben kzel ll Nehbethez), az alvilgban pedig a halottakat. Akrcsak Hnum, is a szlets s jjszlets megtestestje. Szobrt gyakran elhelyeztk a szarkofgban. 
 

HENTI-HETI 

Athribisz vros istene. Slyomknt brzoltk s Hrusszal azonosult (Hrusz-H-H). A XXVI. Dinasztia korban ( i. e. 7-6. sz.) nha krokodilknt brzoltk, nha bika alakjban is megtestestettk. Az egyiptomiak a Henti-Heti-bikt rokontottk az Ozirisz nevet is visel pisz-bikval s ltrehoztak egy ketts istensget, Ozirisz-H.t, amelynek Ozirisz fehr koronja s bikaszarv lett az attribtuma. 
 

HENTI-IMENTIU 

Nevnek jelentse: "Nyugatiak (halottak birodalma) ln ll". Az abdoszi nekropolisz istene. Fekv saklknt brzoltk. nll jelentsge nem volt szmottev, neve Anubisz isten jelzjv lett. A Kzpbirodalom idejn, amikor Ozirisz lett az alvilg istene, Anubisz helyett Ozirisz jelzjv vlt. 
 

HEPER 

Nevnek jelentse: "felkel", ami a hpr "felkel, keletkezik" szbl. Napistenknt egyike a legsibbeknek. Sok szvegben hajnali, felkel Napknt szerepel (ellenttben Rvel s Atummal, azaz a dli s esti Nappal). A tbbi napistenhez hasonlan vilgteremt funkcit tlt be (de al volt rendelve Atumnak). A szent szakrabeusz kpben brzoltk. A hiedelem szerint nmagtl ("az nmaga nevbl") keletkezett, nha Nunt, "az istenek atyjt" mondjk apjnak. Atummal, Rvel s Amonnal azonosult. 
 

HERISEF 

Hrakleopolisz istene. Kosfej emberknt brzoltk. A Nlust s a Fjjum-tavat sszekt csatorna ura volt, ntzte a fldeket s felgyelt a vizek forrsra. Kultusza a IX-X. dinasztik korban (i. e. 23-21. sz.) rte el tetfokt, mivel ekkor Hrakleopolisz volt a dinasztik szkhelye. Ebben az idszakban mint teremt istent, istenek kirlyt tiszteltk: "amikor felkel, megvilgtja az egsz fldet, jobb szem a Nap, bal szeme a Hold, lelke a Fny, orrbl letet ad lehelet rad szt az egsz fldn". 
 

HNUM 

A termkenysg istene. Tiszteletnek kzppontja Elephantin szigete, de kultusza egsz Egyiptomban s Nbiban is elterjedt. Az korban kosknt brzoltk, vzszintesen fekv, kerek szarvakkal, ksbb pedig kosfej ember alakjban. Apja Nun volt, a lnya Anuket. Menhitet, Szatiszt, Nithet s Nebtuut tartottk felesgeinek. Segdkezett a szlseknl. Agyagbl embert formlt a fazekaskorongon. Lelki hasonmsa (Ka), az emberi sorsokat irnytotta. A grg-rmai korban demiurgoszknt tiszteltk, aki fazekaskorongon formlta meg az egsz vilgot. A hiedelem szerint Hnum adta a vizet, rizte a Nlus forrsait (jelzje: "a Nlus-Kszbk ura"), mint harci istensg elhrtotta az ellensg tmadsait. Mivel a "kos" s a "llek" (ba) az egyiptomi nyelvben azonos hangalak sz, azt tartottk, hogy Hnum testesti meg sok istennek a lelkt (pl. Geb). Mint demiurgosz Ptahhoz llt kzel ("Hnum megformlt, ptah pedig megteremtett tged"). Ksbb Amonnal, Rvel s Szobekkel azonosult. 
 

HONSZU

Nevnek jelentse: "vndorl". Holdisten. Amon s Mut fia. Az idisten s az idt kiszmt isten funkcijt is ellta. Kultuszcentruma Thba volt, ahol (Karnakban) a ftemploma llt. Ifj ember alakjban brzoltk, a fejn holdsarlval vagy holdkoronggal, mint gyermekistent szjra tett ujjal s "ifjsgfrttel" (a fik viseltk gy - oldalt elvlasztva - a hajukat nagykorsgukig; ilyen alakban gyakran sszetvesztettk Horpahruddal). Azonosult Thottal, Jahhal, Szobekkal. A nevhez jelzknt ltalban hozztettk a holdisten, Noferhotep nevt is. 
 

HORPAHRUD 

Nevnek jelentse: "a gyermek Hrusz". Hrusz egyik megjelensi formja. Hrusz zisz s Ozirisz fia. Hrusz tbb, fleg gyermekkp napisten elnevezse. "Ifj hajat" visel finak brzoltk, szja el tartott ujjal (az egyiptomiak gy brzoltk a gyermekeket). Az grgk, akik Harpokratsznek neveztk, ezt az ujjtartst a hallgats jeleknt magyarztk. A felkel Napot jelkpez Horpahrud kultusza klnsen a hellenizmus korban terjedt el szles krben. 
 

HRUSZ 

Hrusz istensg, (Hr, a "magassg", az "g") az egyiptomi mitolgiban slyom a megtestestje. Slyom, slyomfej ember, akit szrnyas Nap alakjban brzoltak. Kiterjesztett szrny napkorong a szimbluma. Egyiptom sok vidkn rgen elterjedt a slyomistenek kultusza, akik klnfle, de rendszerint az ggel s a nappal kapcsolatos nevet viseltek. Kezdetben Hruszt, mint a vadszat ragadoz istent tiszteltk, aki karmait belevjja a zskmnyba. A dinasztikus idszakban vgbemegy a klnfle slyomistensgek egyeslsekt egymssal szoros kapcsolatban ll Hrusz-hiposztziss: zisz fia Hrussz (egyiptomi Hr-sza-Iszet) s behdeti Hrussz. Utbbi Hathor frje s Hrusz-Szemataui apja. ltalban mint a sttsg erivel harcol vilgossgisten szerepel. Szemei a Hold s a Nap. zisz-fia Hrusz tevkenysge elssorban abban merl ki, hogy skra szll apjrt, Oziriszrt. Mindketten az uralkodi hatalmat prtfogoltk. A frak Hrusz szolgi, hatalmnak rksei Egyiptomban. Hrusz a szrnyaival vdi az uralkodt (Kheprn fra szobrn a tark mgtt ll slyom a szrnyaival betakarja ktoldalt a fejet). Hrusz neve a fra ttag cmnek elmaradhatatlan rsze lett. 
A mtosz szerint behdeti Hrusz csnakon ksri a Nlusban sz apjt, a napisten Rt s agyonveri R krokodill s vzilv vltozott ellensgeit, lkn a mindefle szrnyet megtestesr Szthtel. A mtosz a Hrusz tiszteletre vgzett misztrium szvegben maradt rnk a fels-egyiptomi Edfu vros (egyiptomi Behdet) templomnak a faln, ugyanis idekerlt t a Nlus deltjban fekv, Behdetben keletkezett behdeti Hrusz-kultusz). A templom szveget ksr reliefjein behdeti Hrusz R eltt ll a csnakban, kezben tartva a szigonyt, mellyel ledfi a krokodilokat. Ebben a mtoszban Hrusz nemcsak R fiaknt szerepel, hanem Rknt is, egy istensgg, R-Harahtiv egyeslve vele (a Hrahuti, Harahti jelentse : "mindkt horizont Hrusza" vagy a "fny birodalombl val Hrusz"). Behdeti Hrusz alakja sszefondik zisz-fia Hrusz alakjval, aki ugyancsak rszt vesz a Szth s a tbbi szrny elleni harcban. A fenti mtosznak a templom msik falra vsett vltozatban behdeti Hrusz tnylegesen is ott ll zisz-fia Hrusz mellett, aki vele egytt harcol a Szth alakjban megtesteslt Nap-ellensgekkel. Felttelezhet, hogy a behdeti Hrusznak s zisz-fia Hrusznak az ellensgekkel vvott harcai iiletve harcainak epizdjai az i. e. IV s III. vezred hatrn Egyiptom egyestsrt folytatott kzdelmet tkrztk. Dl gyzelmt Hrusz gyzelmnek, Hruszt pedig az orszg urnak kpzeltk. A msik hiposztzis, Hrusz-Szemataui mindkt fldnek (Als- s Fels-Egyiptom) az egyestje. 
Az zisz-fia Hruszrl szl mtosz szerint zisz a halott Ozirisztl esett teherbe, akit fivre Szth lnokul meggyilkolt. zisz elvonult a Nlus deltjnak ingovnyba, s ott szlte meg s nevelte fel a gyermekt. Amikor Hrusz frfiv lett, az istenek brsga a Szthtel folytatott vitjban t ismerte el Ozirisz egyetlen rksnek. Szthtel vvott prviadalban Hrusz elszr veresget szenved s Szth kivjja a szemt, de aztn hossz harc rn Hrusz legyzi Szthtet s megfosztja frfiassgtl. Az alvetettsg jell Szth fejre teszi Ozirisz sarujt. Kivjt szemt pedig megeteti Ozrisszel, mire letre kel. A feltmadt Ozirisz tadja egyiptomi trnjt Hrusznak (ami sszefondik a behdeti Hruszrl alkotott kpzetekkel), maga pedig az alvilg uralkodja lesz. 
Hrusz kevsb jelents hiposztzisai: Hr-ahuti, a Rvel kapcsolatban ll reggeli Nap, valamint a (XVIII.dinasztia kortl, az i. e. 16-14. szzadtl) a nyugati s keleti horizontok istene. Harahti ("Hrusz a horizonton") napistensg, R-Harahtihoz hasonl. r-ur ("idsb Hr"), akit Plutarkhosz zisz s Ozirisz fivrnek mond (abbl kvetkeztetvem hogy az "ur" sznak "ers", "nagy" jelentse is volt, "nagy Hrnak" tisztelhettk. Amon is azonosult Hrusszal (Amon-R-Harahti) s tbb klnfle slyomisten is (a Szthtel vvott harc rsztvevi: Nemti, Szopdu, Henti-Heti s msok). Hruszt Nbiban is tiszteltk. Hrodotosz Apollnhoz hasonltja. 
 

HRUSZ-FIK 

si istensgek. Hrusz fiai: Amszet, Hpi, Kebehszenuf s Duamutef. A Halottak Knyve 17. fejezetbl tlve, kezdetben asztrlis istenek voltak, a Nagy Medve csillagkp mellkbolygi az szaki gbolton. Az Ozirisz-misztriumokban az volt a f feladatuk, hogy vdelmezzk Oziriszt az ellensgektl (Szthtl s ksrettl.) Ugyanezt a szerepet tltttk be a holtak mellett is, ezrt a temetsi szertartsokkal kapcsolatos vallsos-mgikus irodalomban (a Piramisszvegekben, a Koporsszvegekben, a Halottak Knyvben) gyakran szerepelnek. Az egyiptomiak hite szerint ezek az istenek rszt vesznek az elhunyt bebalzsamozsban s rzik a kanopusz ednyekbentrolt bels rszeit. Az ednyek fedele a Hrusz-fikat brzolja. A majomfej Duamutef rzi a gyomrot, a saklfej Hpi a tdt, a slyomfej Kebehszenuf a beleket s vgl az emberfej Amszet a mjat tartalmazza. Azt tartottk, hogy az istenek az emberi llek valamelyik lnyegt fejeztk ki. Amszet a Kt, Duamutef a Bt, Kebehszenuf a szaht (vagyis a mmit) s Hpi pedig a szvet. Ozirisz ksrethez tartpztak s a hiedelem szerint Hrusz lltotta ket Pzrisz trnja kr. A srkamrkban Amszet szobrocskja a dli falnl, Hpi az szakinl, Duamutef a keletinl s Kebehszenuf a nyugatinl ll. 
 

IHET 

Az g istennje. gi Tehn, a Nap szlje. Nagyon korn azonosult Hathorral. 
 

IHI 

A zene istene. Hathor s Behdeti Hrisz gyermeke. Kezben sistrumot (az egyiptomi szertartsokon szerepl csrghangszert) tart gyermeknek brzoltk. 
 

IMIUT 

Anubisz egyik jelzje, amely mint a balzsamozs istent jelli. Ftise a lenszvetbe plylt br, amelyet pznhoz ktzve ednybe tettek s behelyeztk az elhunyt srkamrjba. 
 

ZISZ 

Az egyiptomi mitolgiban a termkenysg, a vz s a szl istennje, a niessg, a csaldi hsg, a tengerhajzs istennje. zisz kultusza nagy npszersgnek rvendett Egyiptomban s messze Egyiptom hatrain tl, klnsen a hellenizmus korban. A grg-rmai korban "ezerszemnek" neveztk. zisz szlei Geb s Nut, mg Ozirisz, Nepthsz (Nebethut) s Szth a testvrei. Ozirisz felesge s Hrusz anyja is egyben. A rla szl legtbb elbeszls sszefondik Ozirisz mtoszval. A mtoszokban zisz ltalban, mint hsges s odaad hitves szerepel. Amikor Szth megli Oziriszt, zisz megkeresi frje hottestt, eltemeti s halott frjtl megtermkenylve fit szl, Hruszt, akinek majd bosszt kell llnia Szthen. A mtoszok rszletesen elbeszlik zisz lett a Nlus-delta mocsarai kzt, ahol Szth ell rejtzkdve felneveli Hruszt. Egyszer tvolltben egy mrges kgy megmarta a "a gynyr, drga, rtatlan csecsemt. Mozdulatlanul fekdt, alig vert a szve". (Rszletaz n. Metternich-sztln lv szvegbl). zisz kiltozott, segtsgl hvott isteneket, embereket. Thot, a blcsessg istene megnyugtatta a szerencstlen anyt s rolvasssal meggygytotta Hruszt. Amikor a fi felntt, zisz megjelent vele a kilenc isten brsga eltt s Hrusznak, mint Ozirisz trvnyes finak kvetelte a kirlyi trnt. Szth kvetelsre zisz nem vehetett rszt a trgyalsakon. Az isten-brk sszegyltek a Bels-szigeten, s szigoran megtiltottk Nemti rvsznek, hogy tvigye oda ziszt. De a blcs istenn tljrt Szth eszn: regasszonynak ltzve, egy aranygyr segtsgvel megvesztegette a rvszt, aki tvitte a tiltott szigetre. Ott szp lenny vltozott s elmondott Szthnek egy kitallt trtnetet, miszerint egy idegen megrabolta egy psztornak fit: eltulajdontotta meghalt apjnak a nyjait. Szth felhborodott a trvnytelen tettem, kiablva kvetelte az idegen megbotozst. Ezzel nkntelenl eltlte sajt magt, beismerte, hogy az apai rksg a fit illeti meg. 
Hrusz s Szth vitjban s sszetzseiben zisz tovbbra is segtett a finak. Amikor Szth letereje thatolt Hrusz karjba s megtlttte mreggel, zisz kitpte a kart s egszsgessel ptolta. Vgl elrte, hogy Szthet eltljk s az fit ismerjk el Egyiptom kirlynak. zisz nevvel tallkozunk majdnem minden Oziriszrl szl vallsos szvegben. Sz van rla a Hrusz s Szth vitjt ler mtoszban (Chester Beatty Papirusz I.). Nhny mtoszvltozatban ( a Rrl s a kgyrl keletkezett mtoszban, illetve a Kheopsz (Hufu) frarl meg a varzslrl szl mesben). zisz teljesen nllan szerepel, Oziriszt nem is emltik. A Metternich-sztl mgikus szvegei zisszel ellenttben csak mellkesen emltik Oziriszt (ld. Hrusz s zisz Delta mocsarai kzt). Az Ozirisz hallt s letre keltst eljtsz misztriumokban Ozirisz nma szerepl (szobor helyettesti, amelyet felemelnek, letesznek, megfordtanak). zisz s t segt nvre, Nepthsz viszont hossz beszdekben sratjk el Oziriszt (ld. zisz s Nebethut knyrgsei). zisz magatartst Ozrisszel s Hrusszal szemben erny mintakpnek tekintettk. Eredetileg azonban nem ilyennek rtelmeztk az alakjt. A messzi mltbl olyan emlkek is maradtak rla, hogy pl. Szthnek, frje s fia gonosz ellensgnek a prtjt fogta. Ennek a kvetkez a magyarzata: amikor zisz, a fia rdekeirt harcolva, szigonyt beledfi Szthbe, az gy kilt fel: "Mit tettem n ellened, zisz nvrem?! Szlj a szigonyodnak, eresszen el, hiszen anyai gon a fivred vagyok!" Majd azzal folytatja, hogy Hrusz zisznek idegen (vagyis nem az , hanem apja nemzetsghez tartozik). zisz erre zavarba esik, visszahvja szigonyt. Hrusz ezt rulsnak veszi s levgja anyja fejt- Ez a mtoszvltozat nagyon si. zisz itt az anyajog normi szerint cselekszik, amikor is az anyagon val fivr ll hozz a legkzelebb. Hrusz, mint az istenek j nemzedknek kpviselje, mr az apajog normi szerint lp fel. Szorosabban kapcsoldik az apjhoz, az anyja viszont kedvesebb neki, mint az destestvr. A mtosznak ezen si vltozatt ksbb mesterklten beleszttk a Hrusz s Szth vitjt elbeszl mtosz jrafogalmazsba, br egyltaln nem illik bele a trtnet ltalnos tendencijba. 
A Rrl s a kgyrl szl mtoszban zisz, mint gonosz varzsl szerepel. Ltrehoz egy mrges kgyt s rkldi R fistenre. A megmart isten krleli a "nagy varzsl" ziszt, hogy gygytsa meg, de zisz csak akkor tesz eleget a krsnek, amikor R elrulja neki az igazi nevt. Ezutn zisz mgikus hatalmat nyert az istenek kirlya felett. A babilniai Istr istennhz hasonlan zisz fokozatosan vlik gonosz istennbl - aki Rvel harcol a hatalomrt, st a sajt fival, Hrusszal is ellensgeskedik - jsgos s jtkony uralkodnv. Ltrejn klasszikus alakja: a szeret felesg s anya, a frje s a fia jogairt skraszll n. 
Kezdetben ziszt a Nlus-delta szaki rszn tiszteltk, But vros volt kultusznak kzppontja. Valsznleg az eget szemlyestette meg s mag a neve (Iszet = "trnus", "hely") finak, a napisten Hrusznak a szletsre cloz. Fleg a But krnykn lak halszok krben volt kultusza. Amikor Hruszt megmarta a kgy, a mtosz szerint k siettek elsknt a segtsgre. Az g istennjeknt tehn vagy tehnszarv n kpben brzoltk. Ksbb (a hliupoliszi panteon, az n. nagy enneda ltrejtte utn) zisz anyja, Nut istenn lett az g uralkodnje, zisz pedig mr Ozirisz hitveseknt s segtjnek az alakjban szerepel. ziszt mshol a szl istennjnek tiszteltk, aki szrnyai csapkodsval idzte el a szelet. Ennek megfelelen, ahogyan Nehebhutot, t is slym vagy szrnyas n kpben brzoltk. Nehebhuttal, valamint Heket istennvel egytt, mint a szl nk oltalmazjt is tiszteltk, aki megknnyti a szlst s meghatrozza az jszltt kirlyok sorst. zisz, mint hitves tveszi Ozirisz funkcit. Diodrsz, az egyiptomi hagyomnyokat kutat grg trtnsz kzlse szerint zisz megtantotta az embereket aratni, magot rlni. A grgk Dmtr istennvel azonostottk. A fldmvel funkcit azonban ltalban Ozirisz ltta el. Az egyik elkpzels szerint a Nlus vize Ozirisz testbl folyik ki, mg egy msik szerint megtelik a frjt sirat zisz knnyeivel. Az antik hagyomnyokbl tlve zisz nemcsak a folyvz, hanem a tengerek vize felett is uralkodott s vdelmezte a tengerszeket. Ez a kpzet valsznleg az si egyiptomi hitvilgbl ered. Fennmaradtak olyan brzolsok is, amelyeken zisz csnakot tart a kezben. 
Szarapisz (= Ozirisz-pisz) kivtelvel egyetlen egyiptomi istensg sem volt olyan npszer a grg-rmai vilgban, mint zisz Pireuszban az i. e. 4. Szzadban. Dlosz szigetn az i. e. 2. szzadban plt zisz-templom, de plt mg Delphoi s Korinthosz kzelben is. Itliban az zisz-kultusz az i. e. 2. szzadtl kezdve terjedt el, st mg Britanniba s Pannniba is eljutott. 
 

JARU-FLD 

Az egyiptomi mitolgiban a tlvilg, paradicsomi mez, a halottak tartozkodsi helye. A Piramisszvegek szerint a Jaru-fld a keleti gben van, ahol R napsiten felkel. R az elhunyt frakkal egytt reggeli mosakodst vgez a Jaru-fld tavban, ahova a "Jaru-fld rvsze" szlltja ket csnakon. gy az egyiptomiak eleve olyan helynek fogtk fel a Jaru-fldet, ahol R s a frak habzsoltk a gynyrket. Ahhoz hasonlan, ahogy a meghalt frak azonosultak a halla utn letre kelt Ozrisszel, az i. e. III. vezred vgtl minden elhunytat azonostottak vele (a halotti szvegekben szoksos lett az "Ozirisz a folyk neve" formula), Ennek megfelelen a Jaru-fld sem csak a frak s R, hanem minden "dvzlt" tartozkodsi helye lett. Mindenki, aki igazolst nyert Ozirisz brsga eltt. A Jaru-fld a fld alatt van, rendkvl termkeny. Nincs rajta semmi tiszttalan, mindenkinek jut bsgesen tel s ital. A Halottak Knyvnek 109. fejezetben az ll, hogy bronzfal veszi krl, az rpa ngy, a tnklybza kilenc knyk magasra n (egy knyk 0,5 m). A Halottak Knyve 110. Fejezetnek cmrajzn bvz csatornk keresztezik a Jaru-fldet. Az egyiptomiak hiedelme szerint e tlvilg laki minden mezgazdasgi munkt elvgeznek. A Jaru-fld paradicsomi tj, a fldmvel np eszmnye. 
 

JUNIT

Hermonthisz (egyiptomi nven Junu) vros istennje. Neve Hliupolisz grg elnevezsvel (On) is rokon. Vele azonosult a Rhez kzel ll Rt-taui, akinek Hliupoliszban volt a kultuszkzpontja. Ezrt felttelezhet, hogy Junit Hliupolisszal is kapcsolatban llt. 
 

JUSZAASZ 

Atum keze a mitolgiban. Hathorral azonosult. Szent fja az akc, amelyben "let s hall" lakozott. Az grgk Juszaaszt Szaszisznak neveztk.
 

KA 

Az emberi lnyt alkot elemek egyike. Az irodalom nemegyszer mint az ember egyik lelkt jellemzi, br a "llek" meghatrozs nem fedi pontosan a Ka egyiptomi fogalmt. A Piramisszvegek szerint a k kezdetben az istenek s a kirlyok leterejt s hatalmt testestette meg. Ezeknek gyakran tbb kjuk volt, Rnek pldul 14. A Koporsszvegek s a Halottak Knyve szerint ksbb mr minden embernek volt kja. Ebben az idszakban a k nemcsak leter, hanem altereg, "msodik n", amely egytt szletik az emberrel, szellemileg s fizikailag elvlaszthatatlanul vele funkcionl, az letben s a halla utn is. Meghatrozza az ember sorst. A srkamrkba betettk az elhunytak szoborportrjt, a k tartlyt s rrtk, hogy ez az illet kja. A k elhagyhatta a srkamrt s leszllhatott a tlvilgba. Ember alakban brzoltk, a fejn knykben meghajltott s felfel mutat karral. A k ltrehozjnak Hnumot tartottk, de az embereket v Hemszut istennvel is kapcsolatban volt. 
 

KEBEHSZENUF 

Ld. Hrusz-fik. 
 

KEBEHUT 

A tiszta hideg vz istennje, a 10. nomosz s Ltpolisz oltalmazja. Kgy alakjban szemlyestettk meg s Ut (Uadzset) kgyistennvel azonosult. Anubisz lenynak tartottk s a halottkultusszal volt kapcsolatban: borldozatot mutatott be az elhunytakrt s segtett nekik bejutni az gbe. 
 
© 2009.
 
 

✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal